Jag räknade lite på hur många kanalplatser som skulle vara lediga om man räknar med att det analoga nätet släcks mer samtidigt som man i beräkningen tar med de danska, tyska och polska muxarna och fick då fram ca 16 lediga kanalplatser mellan kanalplats 21-69. Då ska man inte förglömma att det med effektiv användning skulle kunna frigöras ytterligare fem platser, således 21 kanalplatser. Detta gäller då Skåne, som ju är utsatt från tre håll... När jag gjorde detta använde jag mig av befintliga analoga och digitala kanallistor samt det som är inkoordinerat. I t.ex. Småland och Östergötland m.fl. har man inte detta problem och det kan som bäst finnas 64 lediga kanalplatser!
Vad innebär då 16 lediga kanalplatser? Om man koordinerar så att kanalerna inte ligger bredvid varandra och licenserna avser fem muxar per operatör skulle vi alltså kunna få in ytterligare tre operatörer i storleksordningen Boxer och med effektiv användning av frekvensutrymmet t.ex. ytterligare en regional operatör med fem muxar. Om varje mux innehåller 4 kanaler skulle detta innebära ytterligare 60 kanaler (ej HD). I inlandet finns det ytterligare utrymme, men mitt antagande är att man i regeringskansliet främst räknar på rikstäckande operatörer. Skulle man dock släppa etern fri så att alla kanalplatser utnyttjas, skulle en glad närkingebo kunna få ca 275 kanaler medan en sur skåning skulle få maximalt 104 kanaler från Sverige och med lite tur ytterligare ett antal från utlandet. En kvalificerad gissning är därför på ca 100 kanaler över hela landet från Viasat, Canal Digital och ytterligare en eller två operatörer utöver Boxer.
Så frekvensbrist? Pyttsan. Det är flathet från Stockholm som är ett problem. Sen kan detta matematiska experiment resultera i ett flertal olika resultat och detta är endast ett av dessa, men med tanke på att jag varit med om att koordinera in sändare tidigare gissar jag på att jag inte räknat helt fel.