Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Problem vid mountning.

Question Problem vid mountning.

Tjenare. till att börja med vill jag bara påpeka att jag inte är så haj på de här med unix och allt som de innebär men jag gör mitt bästa.

Försöker montera en mapp från min dator i min DM7020, provat med både nfs och cifs.
    med cifs går det montera men inte med nfs. problemet är att när ja monterat cifs försvinner mapparna som är från dreamboxens hd det vill säga dom mapparna jag spelat in på, när jag tar bort monteringen kommer dom tillbaka. och mappen jag monterat kan jag hitta alla mappar, mp3 och bilder men inte ".avi" vet att dom finns där men dom syns inte. mp3 och bilder går att visa och spela upp.har full behörighet på mappen jag delar ut. när jag går in på mount manager via weben ligger det en MASSA monteringar som det står mount på dvs omonterade, som också försvinner när jag kör unmount från boxen. skumt tycker iaf jag...
    Den som kan lite har mycket att lära.

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Enkelt, skapa en mapp i din DB, som du använder för externmonteringen. Ex. /mnt/cifs. Ska du sedan spela en på den mappen så skapa en mjuklänk från /hdd/movie till din share /mnt/cifs
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Okej? o jag nu förstått detta rätt så monterar man först själva genvägen sen en genväg från hdd/movie till monteringen? mjuklänk vad är de och hur gör man en sån? vad är anledningen till at man inte ser vissa filer redan när man kollar i mnt/cifs/ som jag nu mountat?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Mjuklänk i Linux = Genväg i Fönster. Skapas mha kommandot ln eg.

ln -s /mnt/cifs /hdd/movie
    Linux rules!

Är det inte så att du mountar katalogen på din pc över den HD:n som finns i boxen. Då är det inte så konstigt att dina inspelningar försvinner. Välj att mounta i en annan katalog, tex den som matkoh nämner /mnt/cifs, så lär du se både PC-disken och dreamboxens inbyggda (om du skippar länken).

Har nu mountat nfs/cifs med lyckat resultat.
    ser nu både mappen från datorn och alla filer på dreambox hdd, men har fortfarande problemet att jag kan se och spela upp mp3 bilder och mappar, men filmerna med filnamn " *.avi " ser jag inte ens fastän jag vet att dom finns i mappen? är det det här med mjuklänk som matkoh skriver som spökar? har inte vågat skapa en sådan än?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

DB klarar inte .avi därför syns de inte. Mjuklänk är inget du behöver vara "rädd" för. Misstänker att du har en massa genvägar i din fönsterburk på skrivbordet. Det är samma sak. En pekare helt enkelt.
    Linux rules!

okej? hur gör jag för att visa filmerna då? måste jag byta filformat eller?
    och isf vilka format klarar DB?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Gör som alla andra streama med VLC. De format som DB klarar är .mpg. Övriga format orkar den inte transcoda. För svagen motor !!
    Linux rules!

okej. när man streamar till DB ska man ha några speciella inställningar på DB eller slår den över automatiskt till streamingen?
    när jag provar streama så händer inget på DB undrar om jag bara har fel på streaminställningar?

Liknande ämnen

1. Mountning på DM600c pvr
    Av Zappa21 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 20:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss