Citat Ursprungligen postat av Starbucklan Visa inlägg
Att man bara behöver fet bandbredd och sen bara behöver öppna vissa portar är inte sant. Det kommer inte fungera ändå! Alla länkar som skapas i webif består av dreamboxens IP-adress. Så om boxen ligger innanför en router så skiter det sig. Det spelar ingen roll att man öppnar upp diverse portar. Alla länkar (för strömmar osv) byggs upp med dreamboxens ip-adress som är en intern adress för det LAN man sitter på. Dvs ex. 192.168.1.x. Därför fungerar det inte!

Själv löser jag det dock genom att upprätta en VPN-anslutning mot min router hemma. På så sätt hamnar "fjärrdatorn" på samma nät som min dreambox.. Dvs "lokalt hemma". Därefter kan jag köra webif och streama/zappa som vanligt. Jag har dock 100/100-lina så jag behöver inte komprimera strömmen.

Du har fel angående att det inte skulle fungera om boxen ligger bakom en router, har testat detta själv och det fungerar alldeles utmärkt. Men du har helt rätt i att länkarna som t ex återfinns i video.m3u kan är interna, men också väldigt enkla att redigera och ändra till externa ip-adresser... men självklart behöver man också öppna rätt portar för streaming i routern till boxen... detta fungerar alltså helt utmärkt även om boxen är i ett internt nätverk bakom en router/firewall...

om du behöver hjälp med detta, säg bara till! vpn lösningen låter SÅ mycket krångligare, men fungerar det, så fungerar det... men återigen så verkar ju bowman's lösning att föredra!