Citat Ursprungligen postat av wildone Visa inlägg
Nej Cisco sätter säkert sitt namn på "usla produkter" som inte håller vad de lovar

Att de inte "håller samma klass" - vare sig komponentmässigt eller supportmässigt - är väl självklart, något måste man få för pengarna emellan. Det är fortfarande Ciscoteknik och till viss del delade komponenter.

Men jag har aldrig haft samma problem med en linksys som jag har haft med dlink och till viss del netgear.

Sen att först halvt lovorda Dlink och sen i andra andetaget säga att man jobbar proffesionellt med nätverk.. jag vet inte ens vart jag ska börja för att förklara hur illa det rimmar.. men men allt är inte svart och vitt.
Du kastar ur dig ett och annat påstående: "Det är fortfarande Cisco-teknik"
Är det? Cisco har köpt Linksys fabrik och håller den under armarna. Säkert har man gett vissa direktiv, men i grunden är det fortfarande produkter utvecklade av Linksys.

Ett annat av dina påståenden: "till viss del delade komponenter"
Hur vet du det? Det skulle förvåna mig eftersom Linksys och Ciscos grejer hittills har utvecklats och producerats på helt skilda håll.

Vidare påstår du att jag "lovordat D-Link"
Har jag? Allt jag försöker säga är att i mitt tycke är D-Link varken bättre eller sämre än konkurrenterna i prisklassen. Min enda önskan är att försöka få en saklig diskussion om sådana här saker, men varje gång möts jag av våldsamma attacker av "Kasta D-Link maffian"...

Kasta gärna era D-Link om ni vill, men i mitt tycke är det inte svaret på jordens alla nätverksproblem...

En liten förklaring då:
Jag har jobbat c:a tre år som nätverksansvarig på Ericsson i Göteborg. Jag har också en lång bakgrund inom telekom, datakom och IT. Under den tiden har jag sett och jobbat med de flesta fabrikat av utrustning. Bl.a. Cisco, Extreme, HP men även en och annan D-Link, Netgear eller Linksys.

Jag har inte sagt att jag lovordar D-Link. Vad jag däremot säger är att jag tycker de håller ungefär samma klass som konkurrenterna i prisklassen. Jag har inte funnit fog för påståendet att D-Link skulle vara väldigt mycket sämre än t.ex. Netgear, Belkin eller Linksys.

Personligen har jag använt en 5-6 D-Link produkter hemma eller hos släktingar och aldrig haft några större problem med dem. Då har jag haft betydligt större problem med en Netgear (WGR 614) som jag anser vara en ren skitprodukt.
Som vanligt gäller att om man vet vad man gör så är det lättare att få ordning på grejorna.

Fabrikat och modellbeteckningar betyder mindre och mindre:
Idag är det så att en viss modell t.ex. DI-524 finns i en 4-5 olika hårdvaruvarianter, under resans gång byter tillverkaren ut CPU, radiochip, minnesstorlekar m.m. Linksys bytte t.o.m. operativsystem i v.5 av WRT54G från Linux till VxWorks.

Hur skall vi veta vilken hårdvara vi refererar till när vi pratar om en viss modell? Hur skall vi veta om den är bra eller dålig? Vi måste i så fall också tala om vilken hårdvaruversion det gäller. I princip kan hårdvaruversion 2 vara bra och hårdvaruversion 3 vara kass. Det är helt olika modeller även om de marknadsförs under samma namn.

Det är också så att i stort sett samma hårdvara används av flera fabrikat. T.ex. så är hårdvaran i Linksys WRT54GX och Belkin F5D8230-4 praktiskt taget identisk. Det går t.o.m. att ladda samma firmware i dem. Det är så i dagens läge att mycket av produkterna utvecklas av underleverantörer som Broadcomm, Atheros m.fl.
Belkin, Linksys, Netgear, D-Link och andra kända namn köper sedan in dessa mer eller mindre färdiga produkter och förpackar dem i en egen modell.

Så för att välja idag behöver man vara påläst, ha studerat några olika forum och tagit del av andras erfarenheter. Märkes-namnen betyder mindre och mindre. Det är viktigare vilken modell och vilken hårdvara man får tag i.

Allt det här är ju inte alldeles lätt att hålla reda på och det är naturligtvis lättare att bara skrika "Släng D-Link"...

Nu har jag sagt vad jag ville säga och tiger härefter!

Till mr_richard vill jag fortfarande ge tipset att kolla på WAN-inställningar och speciellt DHCP. Kolla också om det finns en uppdaterad firmware för din DI-524. Jag har läst om användare som haft DHCP-problem liknande dina, men där det löst sig i en senare version av firmware.