bobodk, jo men det är ju INTE det TS frågade om. Klart det finns SOFT-cams för att köra viasat kort i dreambox och sedan dela ut det och koppla upp flera dreamboxar via LAN till kortservern.
Det har alltid fungerat, det TS menar är ju att t.ex. smart WI är mycket billigare än att skaffa t.ex. 5st dreamboxar. Men det fungerar ju bara på en del kortsystem.
Jag har själv flertalet NDS CAM moduler och jag vet att Viasats kort fungerar i dessa, det fula är att smart-card till SMATV anläggningar inte knyts till serienummret på dekodrarna, dessa funkar oavsett, men dom är bara programerade för att avkryptera en kanal.
Det tråkiga med viasat är egentligen att det inte finns CAM moduler att köpa till NDS systemet, iofs läste jag något om att EU är sura på NDS för dom anser att det hindrar konkurans mellan olika leverantörer av boxar och dom gillar inte att man binder upp kunden i ett system. Om jag inte minns fel så lutade det åt att dom skulle tvingas öppna upp NDS systemet, alltså att det ska finnas CAM moduler till NDS och att man inte ska binda korten till kundernas dekodrar via serienummer.
Om det blir så vet jag inte, kan ju ha fel om ovanstående.
Vad jag vet är det bara NDS Videoguard som inte har några officiella CAM moduler man kan köpa samt att man knyter korten till boxarna, finns det några andra system där man använde detta ?
Nu bortser vi såklart från HDTV där det är programbolagen som kräver att CD och andra knyter korten till boxarna.