Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fintrimmning av parabolskål

  1. #1
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger

    Fintrimmning av parabolskål

    Undrar lite om hur man fininställer paraboltallriken.
    Hoppas på hjälp från er som har erfarenhet och har testat
    vilka ändringar som ger olika effekter på signalstyrkan.

    Har en Triax 110cm Quattro.

    Har monterat Astra-Hotbird-Sirius-Thor på bryggan och justerat
    alla innebördes mått efter manualen, också justerat bryggans höjd på varje sida enligt
    längdgradsmåtten på medföljande karta.

    Jag har sedan försökt vrida hela tallriken i sidled fram och tillbaka för att hitta bästa signal på Astra. Jag har haft en medhjälpare som suttit inne och studerat mottagarens satfinderinstrument. Jag har lyckats hyfsat bra men är ändå inte riktigt nöjd.
    Har väldigt svag signal på vissa kanaler.

    Har också laborerat med tallrikens elevationsinställning (vertikal) men inte fått till det ändå. Om man höjer upp hela tallriken på stången så den sitter högre, kan det förbättra?

    Finns det några specialknep man kan ta till för att hitta bäst möjliga inställning?
    Någon speciell sökkanal som är speciellt bra ämnad för att hitta bra signal på?
    Några speciella justeringar som brukar ge önskad effekt?

    Har en Biltema Satfinder som kostar nästan 300 kr, men tycker den funkar dåligt.
    Den ger en beep var 5 sekund och det är svårt att se var nålen landar då den inte fryser. Tycker det funkar bättre med mottagarens inbyggda instrument.

  2. #2
    På Astra är RTL som är test kanal och på Hotbird är RAI 1. Mvh

  3. #3
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Är det för att de är svaga signalmässigt som de är bra just för detta, eller för att de utgör någon form av medelvärde på sin satellit?
    För det sänds väl vanliga TV-program på dem.

    Finns det testkanaler även på Thor och Sirius?

  4. #4
    Ja det finns det på sirius är det just Siriuscanalen och på Thor det var en kiosk kanal men tyvär så finns det inte längre. Men om du har abb hos dem det svagaste kanalen är c+sport 1eller2-an. Mvh

  5. #5
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2002
    Inlägg
    323
    Tackad
    1 gånger
    Canal+sport 1o2 verkar inte vara svagast i min mottagare.
    Det är dom sista transpondrarna med bl.a. några nya Tv4 kanaler
    och TV-biljett som jag inte ens får in, trots alla möjliga antennjusteringar.
    Jag har nu iallafall kommit fram till att det måste vara mottagaren som inte fixar att ta hem alla transpondrar. Jag startar en ny tråd om detta i Dreamboxforumet.

Liknande ämnen

  1. Skadad parabolskål.
    Av ruffis i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-24, 21:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss