Citat Ursprungligen postat av Snouser Visa inlägg
Är det inte bara filmer som ska sparas?
Om fallet är sådant så är det bara att ladda ner dom igen.
De känns ju lite over kill att köpa en massa saker IFALL något skulle hända.
Jag kan förstå att man inte vill förlora sina familjebilder, men hemladdade filmer, nja.
Tja tänkte rippa en del själv också men den stora grejen är att jag gillar att ha en viss struktur/taggar what ever på prylarna och då vill jag inte att allt jobb ska vara i onödan. Sedan kommer det ju att ligga familjebilder också o sånt på datorn men det är alltså inte det primära syftet.

Tack för tipset johan, det är lite som jag tänkte i mitt bakhuvud men inte riktigt ville tänka annars, att kortet skulle kosta en hel del. Kanske -pga kostnadskäl- skulle skita i raiden utom möjligtvis köra raid ett på itunes/familjebilds diskar men köra oraidat i övrigt.

När vi väl är inne på ämnet server kan jag kanske ställa en följdfråga, blir det olidligt slött om jag kör en tvserver (för mediaportal) med ständigt "cashande/timeshiftande" för allt på 4muxar på en dator samtidigt som jag låter den strömma HD till en annan mediaportaldator (naturligtvis på en dedikerad hårddisk) om jag
1.kör en server med bara mediafiler på samt tvserver
2.kör en mediaportaldator med tvserver på samtidigt som jag kollar hd film direkt på datorn med tvserver?

i allt 1 skulle serverdatorn bestå av något hyfsat billigt med 1 kärna och ca3gig minne (billigast möjliga minne)
i allt 2 skulle htpcn bestå av en intel core 2 duo samt 3-4gig billigt minne samt något billigt grafik från Nvidia (dock helst integret graffe med g35/g45)
Vet att jag kanske är lite rörig just nu men många alternativ snurrar i huvudet för att lösa det lite smutt.