Lås DHCP-tilldelningen på MAC-address eller kör med fast ipadress på enheterna.
Lås DHCP-tilldelningen på MAC-address eller kör med fast ipadress på enheterna.
Kathrein UFS910, AAF 1.5, MgCamd 1.29, ext. usb HDD
Asus WL-500G Premium, NewCS 1.62 med dubbla läsare ifrån AD-Teknik
Om du använder IP-adresser 192.168.1.100 och uppåt för DHCP-adresser så kan du använda lägre IP-adresser för statiska. Ställ in manuellt i de enheter du ansluter att de skall använda t.ex. 192.168.1.10, 192.168.1.11 o.s.v. Sedan styr du dina portforwards mot dessa IP-adresser.
Du behöver inte ändra någon inställning för DHCP-server om du gör på detta sättet.
Tack för alla svar
Jag han ordnat statisk ip på enheterna innan du skrev ditt inlägg och det blev 192.168.1.101 till 103 det vill sega samma som dhcp utdelningen har. Undrar har det stor betydelse att ändra statisk ip till annan ip som du föreslår en det som är i dhcp.
Tack på förhand
DREAMBOX 7020 Si ¤ Gemini 4.6 ¤ CCcam 2.1.4 ¤ Motor & Triax 88 ¤
Du bör inte använda statiska IP-adresser som ligger inom det adress-intervall som DHCP-servern delar ut. I så fall riskerar du att det uppstår adress-kollisioner när DHCP-servern delar ut samma IP-adress som du satt manuellt på en annan enhet.
Får du två enheter med samma IP-adress kommer båda att sluta fungera och hela nätet kan bli instabilt.
Om du inte vill ändra på enheterna nu, och inte tänker använda DHCP så kan du stänga av DHCP-servern i routern.
Tack en gång till, jag ändrade statisk ip till 192.168.1.11 det vill sega olik DHCP utdelningen i pc med XP och i dreamboxen nu håller jag på och googlar hur man ändrar i Linux burken med debian i :lol:
Tack för hjälpen
Hej
Nu har jag en annan bredbandsoperatör Telia fiber och försöker sätta fast ip på pc:n med Windows xp men det går inte. Jag gör precis som förut men den vill inte fungera, jag får inte bredband då men när jag slår om till - Erhåll en ip adress automatisk då fungerar det utan problem. Skall tillägga kanske att i dreamboxen fungerar hur bra som helst där kan jag utan problem sätta fast ip.
Några idéer vad det kan vara?
Tack på förhand
Det löste sig hade glömt att skriva in DNS server (Vet du inte vad dina DNS servar har för nummer Start Kör cmd sedan commandot ipconfig /all)