-
Seniormedlem
Tja, så här är det. Om Via köper rättigheterna får de betala multum om alla får se på matcherna, men om endast danskarna får se dem blir det bra mycket billigare. Samma gäller även om matchen visas i övriga länder, men på de nationella kanalerna. Dessutom får de reklamintäkter per kanal, d.v.s. reklamintäkt för sverige, reklamintäkt för danmark osv osv. Helt ok, om det inte vore för det att när man tecknade abonnemanget så skulle kanalen ingå och nu plötsligt går det inte att se alla program? Det kallas avtalsbrott enligt Avtalslagen även i strid med Avtalsvillkorslagen i konsumentförhållanden (se villkorslistan som är bilaga till art. 3.1 avtalsvillkorsdirektivet som AVTL grundas på). Ingår kanalen när avtalet tecknats då gäller det alla program, såvida inte Via informerar om att så inte är fallet. Ingår kanalen i utbudet i marknadsföringen och utan förbehåll men så inte är fallet, då blir det otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen. Anledningen till detta är att det kan påverka konsumentens affärsbeslut. Att inte informera om att kanalen inte ingår till 100% är ett otillbörligt undanhållande och därmed blir marknadsföringen otillbörlig, inte bara enligt MFL, men även enligt UCP (unfair commercial practises directive), eftersom det är fråga om gränsöverskridande marknadsföring och MFL grundar sig på UCP (direktivet). Mitt tips är att kontakta Via och hävda avtalsbrott samt otillbörlig marknadsföring, samt om det inte blir rättelse anmäla saken till Konsumentverket.
Taggar för det här ämnet
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler