Resultat 1 till 10 av 37

Ämne: Dra TV/Nätverk/Telefon i bostad

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem CharlieX77s avatar
    Reg.datum
    Feb 2007
    Tackad
    11 gånger
    Har hört att det är stor risk att man tappar signalstyrka / kavlitet i en combinder? stämmer det? har fått frågan av arbetskamrat om han kan koppla DVB-T antenn och DVB-S parabol i samma kabel med combinder.

I övrigt är det väl ett tips att dra överdrivet med kabel till varenda rum, har själv tvingats flytta nätverk allt får många gånger i min kåk. inte roligt i hus byggt -57 då kabelrör och dolda ledningar var sience fiction :=), mestadels utanpåliggande dragningar med andra ord, det tar sin tid att få saker att se bra ut kan jag lova.

Hade jag haft möjlighet skulle jag dragit ALLT i väggarna, högtalar kablar m.m. också, kablage är allt för fult, kabelkanaler funkar väl visst, men ändå fult
    Om du inte kan laga skiten med bruntape så är det inte trasigt

Citat Ursprungligen postat av CharlieX77 Visa inlägg
    Har hört att det är stor risk att man tappar signalstyrka / kavlitet i en combinder? stämmer det? har fått frågan av arbetskamrat om han kan koppla DVB-T antenn och DVB-S parabol i samma kabel med combinder.

I övrigt är det väl ett tips att dra överdrivet med kabel till varenda rum, har själv tvingats flytta nätverk allt får många gånger i min kåk. inte roligt i hus byggt -57 då kabelrör och dolda ledningar var sience fiction :=), mestadels utanpåliggande dragningar med andra ord, det tar sin tid att få saker att se bra ut kan jag lova.

Hade jag haft möjlighet skulle jag dragit ALLT i väggarna, högtalar kablar m.m. också, kablage är allt för fult, kabelkanaler funkar väl visst, men ändå fult
    Intressant det där med störningar. Troligtvis så har jag en sådan i lägenheten nu och det fungerar bra, men det kanske är beroende på andra faktorer också.

Hur menar ni att man drar TP-kabel till nätverk och telefon? Alltså i samma kabel eller? Tänkte om det blir några trådar över på nätverkskabeln så är ju det trevligt.

Jag är helt med dig på att dra allt i väggarna - det är en av anledningarna till att allt just nu är utrivet i kåken anno 1913. Inte en smal sak att fälla in i 25cm massiva träväggar....får se om jag orkar dra lite mer tomrör "inom" rummen just för högtalare. Jag vet att jag kommer ångra mig bittert om jag inte gör det, men tiden börjar bli en faktor nu - flyttar in om 4 veckor...

Citat Ursprungligen postat av ElFeo Visa inlägg
    Hur menar ni att man drar TP-kabel till nätverk och telefon? Alltså i samma kabel eller? Tänkte om det blir några trådar över på nätverkskabeln så är ju det trevligt.
    Du drar en Siames(2st i hop, Par!) TP-kabel. Då får du 2st RJ45 kontakter/uttag. Då kan du kör Data/telefon, data/data eller telefon/telefon. Det finns RJ45-RJ11 kablar som du använder mellan uttaget och din telefon.

Dator --> uttag1 (1/2) --> centralen --> switch
    Telefon --> uttag1 (2/2) --> centalen --> krone (531 025)

Edit:
    Kanske kolla in: http://www.byggahus.se/forum/teknik/23919-mats-naetverksskola.html

/Mami
    VU+ Duo2 DVB-C + Twin DVB-S2 med OpenVix.
    Parabol: 1x Universal LNB + Rotor

Citat Ursprungligen postat av mami Visa inlägg
    Brilliant sida! Då ser det ut som att jag ska lyckas med detta så småningom!

Liknande ämnen

1. Telefon på datorn
    Av magnus i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 17:08
  2. Trådlös Telefon
    Av storfors i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 20:10
  3. CD telefon svarer
    Av blues i forum Canal Digital
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-11, 06:41
  4. nec 3g telefon
    Av Samoth i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-04-22, 12:43
  5. OT/ Nokia telefon
    Av Freelock i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 21:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss