Jag hade själv väldiga problem med DiseqC-switcharna till min Relook 400S. Testade flera olika fabrikat men inget ville gå bra. Jag satsade då på switchar från Spaun som gått klockrent. Jag har också en gammal switch från Emitor som går bra. Och en 8-portars från EMP Centauri funkade också bra. Alla andra fabrikat jag provat hade jag problem med.
Jag tror inte "dyr variant" är någon garanti för kvalitet tyvärr. Det är fabrikatet som räknas.

(Många här på forumet rekommenderar switchar från Biltema som sägs gå bra, men det har jag inte provat själv ännu.)

Jag forskade lite i det här när jag hade problem och det som gör skillnaden mellan en bra och dålig switch är hur bra de filtrerar bort störningar. Alla switchar klarar nog de de ska när de matas med en ren och fin DiseqC-signal. I verkligheten överlagras transienter från mottagarnas switchade nätaggregat på likströmmen som går upp till LNB:na och det är då det blir problem. Har då inte tillverkaren sett till att ta bort ev. störningar med avkopplingskondensatorer eller andra filter så får man problem. Switchen får en oren signal och vet inte vad den ska göra.

Detta var bara lite tips i all välmening. Kanske du har helt andra problem. Men i mina öron påminner det om de problem jag hade med DiseqC-switcharna.