Jag blir "störtförbannad" när nån utnyttjar andras okunskap, vilket "hempularen" bevisligen gör.
Å att sätta likhetstecken mellan installationsmateriel å behörighet för elnätet, är utan jämförelse det värsta jag sett/råkat ut för.
Iofs inte första gången jag sett liknande exempel på "missbruk" å medveten desinformation.
Det finns beklagligt nog inom alla områden, som har behörighetskrav för nyttjade av vissa saker/delar.
Men i vanliga fall, så brukar det tillåtas att man benar ut det, å att alla kan enas om tilvägagångssätt m.m.
"Hempularen" gör precis tvärtom, dissar allt som "Svenson" kan ha nytta av = spara lite pengar på.
Han påstår saker som, att det är olagligt att göra egna elinstallationer, nåt som såklart är helt galet.
För att göra det glasklart för alla, så finns det enkla regler att gå efter.
Regler som alla obehöriga tryggt kan luta sig mot.., dom gäller, allt annat är trams.
Regler/lagar som gäller.., allt annat är lögn!
1.Du kan fritt anväda materiel som finns ett köpa i butik. Det finns inga begränsningar mer än dom som anges på förpacknignerna, eller som finns att läsa om i regelverket.
Sammanfattat: gör vad du vill, regler å lagar är inte alls svåra att följa..
2. Ingen kan neka dig att placera ut utag, dra rör eller kablar, du gör precis som du vill.. helt lagligt, det finns inga krav på att göra det på ett visst sätt.. kommer heller aldrig att finnas.
c
3. Behörighet avser el!!!! Inte material!! Det är du å behörig elektriker som tillsammans ordnar ett bra elnät. Du betämmer utforming, utförande, m.m, behörig elektriker tar ansvaret för att allt är kopplat efter det regelverk som gäller, å att materialt som används är det rätta.., inget annat.
De som påstår nåt annat, har fel!! Vilket ger sig själv, då det inte finns nåt som påstår motsatsen.., inget domstolsbeslut eller annat.. Trots det lär skrävlandet fortsätta..,men vem fan bryr sig..,.inte jag iaf
humlan.