patrikeson, det är sant. Det är dock många som glömmer bort att skydda tele-sidan, har man rätt skydd mot överspänningar och på telefonsidan (även LAN) om man har den biten (bredband) så ska man klarar sig anser jag, i alla fall är man nog skyddad till 90%
Men det är klart att man ändå kan drabbas av problem.
Vill man ha ett riktigt bra skydd för strömsidan så ska man köra med isolationstransformator som kör 230v till 230v (bara en fas), fungerar precis som AC/DC adaptrar, då är man helt skild från matningssidan. Då drabbas man inte av spikar på nätet och annat, men sedan är det ju så att kommer det en gigantisk strömspik från åska så kan det ändå slå över till sekundärsidan. Dock bör detta ge ett större skydd än att bara ha ett vanligt åskskydd installerat. Eller med åskskydd i kombination.
Sedan som du beskriver krävs även ytterligare saker för att skydda mot åska, om man råkar bo i område där det slår ner ofta, t.ex. en kopparkabel runt hela huset i backen som kan leda bort spänningar eller hur man nu ska konstruera extra skydd. Jag är inte insatt på området så jag vet inte hur man löser dom bitarna.