Helt plötsligt fungerar det inte att komma åt webif utifrån längre, port 80 är forwardad till dreamboxen. Kommer åt den internt 192.168.x.x men inte utifrån. Någon som förstår varför?
Kan det var så enkelt att ORB lägger beslag på port 80?
Helt plötsligt fungerar det inte att komma åt webif utifrån längre, port 80 är forwardad till dreamboxen. Kommer åt den internt 192.168.x.x men inte utifrån. Någon som förstår varför?
Kan det var så enkelt att ORB lägger beslag på port 80?
tittar man i config i orb så streamar orb ut på port 80 så antingen ändra port i orb eller i dreamboxen.
jag skulle lägga dreamboxen på port 75-85.
glöm inte portforwarding i routern.
logga in med ditt iport nr du ändrar dreamboxens webif till.
tex. 258.54.254.2:79
el
callecarlsson.no-ip.org:79
Nu har jag installerat orb på min stationära PC som låg i källaren. Det visade sig vara en P4 2.66 Ghz med 1 GB RAM så den borde klara av det tycker man. Tyvärr så streamar den endast ett par sekunder och sen slutar den. Inställningarna är som tidigare, har även prövat med sämre utan bättre resultat. Förstår inte varför det inte fungerar. Laptopen som tidigare fick agera orbserver hade visserligen dual core men det skall väl ändå inte ha någon betydelse?
Tacksam för tankar kring problemet.
när du kör configurationen för orb första ggn provar den din dator och du får grönt, gult eller rött ljus beroende på hur kraftig den är.
vad får du?
i orb configurationen så kör jag under codec:ar Dscaler mpeg2 video decoder, vet inte om det gör någon skillnad
din dator borde räcka till, klipp o klistrat från orb faq:
The CPU on your PC running Orb is not fast enough to re-encode your video data and stream it to your device.
Orb's minimum requirement is a Pentium IV 2.4Ghz processor or equivalent.
Jepp, jag kollade en benchmark nu och kan tydligt konstatera att min laptop T2300 centrino 1.66 fick 806poäng medans den stationära får 347. Får dock grön symbol på båda datorerna. Behöver inte längre komma åt webif utifrån eftersom jag kör VNC för att byta kanal. Men för att göra det hela lite mer komplicerat/irriterande fungerar inte VNC på vista som laptopen kör. Suck liksom...
Kör samma codec som du MickeD.
Edit: Ljudet är inte synkat, finns det nåt knep där? Bilden släpar nån sekund...
om din laptop är dualcore då är 1,6ghz ganska mycket!, sen om de är en P4 celeron du har ? då är skillnaden enorm!då spöar din laptop garanterat din gamla p4..
men sen att din p4 inte orkar med, kan bero på att den sysslar med något annat.. installera om operativsystemet. så kan de bli skillnad.. sen beror de på typ av minnen. är inte vanligt, men jag har en p4 hemma som går på gamla SD-minnen. 1000ggr bättre om de åtminstone är DDR1..
Dreambox 800HD PVR flash: - LT5 SP6 - USB barry allen: n/a
Dreambox 7020Si PLi® Jade Final
Dreambox 500-S PLi® Jade MaxVAR
Samsung 9500 VIA CI -EMU
MP3.5 Usb firmware 4.2
stab- HH120 usals