Nu är problemet löst!
Av en händelse satt jag och pillade lite sådär på måfå i de avancerade inställningarna som finns i mjukvaran Terratec Home Cinema. Där fanns en ruta "Enable PID filter for USB CI" sen Yes/No. Ställde in den på Yes, och helt plötsligt hoppade alla kanalerna som ligger i de övre frekvenserna igång som de ska.
Har ingen aning vad PID filtret gör, men alla error och drops försvann spårlöst, och nu kan jag njuta av SF anytime precis som på orginalboxen igen.
Om man har problem med kanalerna i det övre frekvensregistret bör man också kolla om Terratec Home Cinema felaktigt identifierat kanalerna som QAM 256. Detta genom att högerklicka i bilden (ellen trycka Ctrl+I) och välja Signal Info, sen trycka F5. Står det QAM 256 på någon av kanalerna som inte fungerar måste man mauellt editera Terratecs kanaldatabas. Detta gör man genom att leta upp filen ChannelDatabase.xml. Den finns under C:\Documents and Settings\All Users\Application Data\Terratec\CinergyDrv\ChannelDatabase.xml.
I Channeldatabase ska man leta upp <Locators_dvbc> där är informationen för vilken modulation som används finns, Leta efter Modulation="3". Har du QAM 256 så kommer några att stå som Modulation="11", ändra dessa till "3", så kommer terratec att använda rätt modulation sen, vilket kan hjälpa en del med.
Udda, men jag är nöjd.![]()