detta funkar ocksåhade tråkigt en kväll.
[media]http://i48.tinypic.com/292r4eg.jpg[/media]
och med denna fina installation fick jag in (astra)
[media]http://i48.tinypic.com/suvgrd.jpg[/media]
detta funkar ocksåhade tråkigt en kväll.
[media]http://i48.tinypic.com/292r4eg.jpg[/media]
och med denna fina installation fick jag in (astra)
[media]http://i48.tinypic.com/suvgrd.jpg[/media]
Det där med två LNBer är lagt på is så läng jag inte får in något, använder bara den i läge A (rak fram) för att få in någoting över huvud taget till att börja med. Lyckas den inställning av nr två ett mindre problem..
Jag använder en LNB nu som jag inte tar av från sladden utan skruvar av tallriken och sätter på den nya tallriken som får exakt samma lutning och riktning, och vips så är allt vad signaler borta. Snurrar o vrider både med och utan satfinder men inget. Sedan byter jag tillbaka till den gamla parabolen och kan sätta mig framför TVn med en perfekt bild:lol:. Det enda som skiljer tekniskt är valet av tallrik +arm. Även kollat riktningen för LNBn mot tallriken och det är ruggit likt mellan parabolerna. Börjar tro att det är min sambos skyddsängel tycker jag ser för mycket på TV.....
MickeD, hoppas du inte har allt för många tråkiga kvällar, då skulle jag bli orolig för dig.... Föresten vad är det för fabrikat på stolen? Det börja kännas som om det bara är den varianten kvar...
stolen är av jysk modell
funkar lika bra med plast utemöbler :lol:
kan säga att detta gjorde jag innan jag flyttade ihop med tjejen, kan lugnt säga att min lösning inte har särskilt hög hustru acceptans
har för mig att vissa dubbel lnb fästen kunde vändas framme i armen, så sätter man dom fel får du helt fel vinklar på huvudena, ofta dom senaste modellerna ska man inte kunna vända fel men kolla det får du se.
kapten kula, annars kan du ju alltid ta dit en person (firma) som installerar paraboler.
Det kostar inte så mycket pengar att få den inriktat, det fixar dom fort, prylarna är ju redan monterade på plats så att säga.
Så slipper du allt strul, kanske värt det eller ?
@kapten kula
Kan du bekräfta att du testat att ändra elevationen (upp/ned) på den nya parabolen?
Olika fabrikat har olika setup för att få fokus.
Exempel: En kan sättas lodrätt mot en vägg med en annan måste vinklas uppåt mot satelliten.
Jag har svårt att tro att skålen skulle vara så kass så att det inte går att ta ned nått alls, om det är Sirius vi pratar om så är det nästan att det funkar med ett kastrullock
Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !
T-bird, precis, sirius är ju megastark, den får man in direkt.
Kan du bekräfta att du testat att ändra elevationen (upp/ned) på den nya parabolen? Japp, tusen gånger om...
Jo jag utgår att graderingen på parabolfärstet inte direkt är av stor exakthet, så jag har bockat uppåt och neråt tills arslet frös fast utan större lycka... Passa även på med en hel den höger, vänster oxå..
Har i helgen bjudit in kopisar och med hjälp av budgetwisky och lite öl så skall vi ha "parabol-party":lol: Unnifär som tuppervearparty fast man köper inget och det är inte så jävla östrogent.............
Hehe klockrent! är man bjuden?![]()
Jadå, parabolparty skulle man ha oftare, man behöver inte ens ha en krånglande parabol...
PROBLEMET ÄR LÖST!!! Orsak: Den nya parabolen är mycket känsligare för saker som stör den än den gamla, Även sådant som inte är framför den påverkar. Lösning: Ut med parabolen från balkongen.
Min balkong är 8m bred och "öppningen mellan tak och räcket" ca 2,5m. Djupet till väggen ca 1,5 meter. Jämför man med MickeDs installation med kontorsstol i fönster blir man gråhårig. Men den vägrade funka när den var på balkongen, trots att den prövades i öppningen ute vid räcket och trots att den gamla inte påverkades (självklart satt den med fri diskyta). Ut men fästet på väggen och saterliterna var funna på några sekunder..
Kom ihåg att om ni får problem så röj inte bara framför parabolen, funkar inget annat så röj i 180 grader och 10m radie från paraboltallriken, tydligen kan det som verkar helt absurt påverka mottagningen. Jag får säga att hade jag inte sett resultatet med egna ögon hade jag inte trott det var sant att den nya parabolen inte skulle funka där den gamla gjorde det och jag var tvungen att lyfta ut den från balkongen.
Tack alla för er tid och era tips, det har verkligen hjälp och sporrat!!!