Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Fel på tallriken?

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Fel på tallriken?

Hjälp mig bli av med årets första magsår. Har en Viasatparabol som jag får in både sirius och Thor med. Vrider bara lite lätt på den. Fick dock av tomten en ny större parabol från Clas Ohlsons med två LNBer så man kan få in bägge satteliterna samtidigt. Nu uppstår problemet, den nya funkar inte fastän den sitter på samma plats och med samma fästa, har kollat allt och alla tre LNBerna är lika, parabolen sitter på samma pinne, (många monteringar upp och ner..) samma kablar m.m. Testar nu bara med en och samma LNB för att kunna urskilja problemet.
    Det enda som skiljer mellan en svart tv ruta och att jag får in saterliterna är tallriken, med den nya är allt dött, med den gamla får jag in en perfekt motagning. Är inte detta märkligt? Någon som har en förklaring/lösning?? Placeringen är på balkongen. Den nya är lite större. De sitter på samma pinne, jag bara byter skål. HJÄLP!

razorx
    Gäst
    Har du rätt elevation på tallriken för din geografiska possition?

ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Tackad
    247 gånger
    Koppla in en SatFinder och vrid talriken lite upp och ned..höger och vänster, troligen bara upp och ned som måste justeras dock...
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

Redan gjort detta, elevation är den samma på bägge tallrikarna, de sitter på samma stolpe som jag byter imellan. Samma vinkel på bägge, bild med den gamla, heldött med den nya tallriken. Satfindern är heldöd när den sitter på den nya tallriken, likaså tvn... Oj, ja jag har "finlirat runt",med satfindern i timmar:knockout:.. Sedan byter man tillbaka till den gamla tallriken, då är det bara att sikta på grannens skortsten som sitter i rätt vinken och vips så är det bild...

Vart på tallriken skall LNBn sikta? Mitten? Kan det vara fel vikel på armen?

razorx
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av kapten kula Visa inlägg
    Redan gjort detta, elevation är den samma på bägge tallrikarna, de sitter på samma stolpe som jag byter imellan. Samma vinkel på bägge, bild med den gamla, heldött med den nya tallriken. Satfindern är heldöd när den sitter på den nya tallriken, likaså tvn... Oj, ja jag har "finlirat runt",med satfindern i timmar:knockout:.. Sedan byter man tillbaka till den gamla tallriken, då är det bara att sikta på grannens skortsten som sitter i rätt vinken och vips så är det bild...

Vart på tallriken skall LNBn sikta? Mitten? Kan det vara fel vikel på armen?
    Ja armen kanske inte går fullt ner. har du testat dom nya lnberna i din gamla tallrik?

är satfindern död så har du kabelbrott/kortis, den ska pipa som faaan med bara boxen inkopplad då mottagaren skickar spänning bakvägen upp i antennkabeln.

koppla satfindern med en kort kabel rätt in i boxen i tv rummet o se att den funkar.

Satfinder är det inget fel på, den funkar fint med den gamla parabolen, tjuter och har sig. Men med den nya går strömmen fram, "plupp" ett lyser samt låg ton, men mer blir det aldrig= hittar ingen satelit. Kabelbrott?! Nej jag har ju samma kabel när jag har den gamla parabolen och då funkar den.

Alla LNBerna, gammal som nya, funkar i den gamla tallriken och ingen av dem funkar i den nya. Konstigt men i alla fall konsekvent.

Har jag fattat det hela rätt så spelar tallrikens form inte så stor roll, då är det bara armen kvar som kan fela, kan man se om den har "fel" form???

ok då är satfindern ok.
    har du satt upp hela parabolen som den kom från claesohlson så ska det funka.
    här är vad jag skrev i ett annat inlägg för en tid sedan, vet inte om det hjälper, men håll till godo

http://www.comhit.net/showpost.php?p=138525&postcount=4

jag brukade göra så här när jag ställde in parabol med 2 huvuden mot viasat (5gr ö) & canaldigital (1gr v).
    när du tittar in i skålen är det högra huvudet canal digital & vänstra är viasat.
    dra en sladd RAKA (ingen switch) vägen in i högra huvudet med satbeepen satt imellan, sök till du hittar 2 väldigt höga pip som liggere nära varandra och ställ den på en av dem.
    gå in och gör en kanalsökning (du kan låta beepen sitta kvar då signalen passerar genom den), har du tur så är det canaldigitals kanaler som kommer in och då kan du slänga dit switchen och det andra huvudet, ny sökning med switchen aktiverad i inst.

ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    @ kapten_kula Det verkar som om du provat det mesta. Återstår nästan bara om det är något fysiskt fel på parabolen.
    Kan parabolen blivit felaktigt ihopmonterad på något sätt? Eller kan armen ha blivit böjd i transporten eller liknande? Om inte LNB sitter i fokus så lär det inte bli mycket signal.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    kapten kula, om satbeepern låter lågt och inte tjuter har du ingen mottagning.

Nu vet jag inte vad du har för parabol men klart enklast är att montera upp parabolen så allt är klart, montera en LNB i mitten (mottagning av en satellit), sedan riktar man in den på Canal Digital, när den biten är klar är det bara montera upp LNBn för viasat till vänster om den som sitter i mitten. Förutsatt du står framför parabolen och tittar mot den. Då är parabolen rätt, vinkeln och allt, då behöver man endast trixa med Viasat LNBn för att få till det, på det viset har man inte alla problemen kvar att fixa utan man vet att det bara är några saker som kan strula eller inte fungera. Eliminera felkällor så att säga.

Tänk på att det är mycket små justeringar man behöver göra för att få resultat, finlira med paraboler är det knepiga.

Om du redan har en parabol som tar emot viasat och sitter monterad som du beskriver så borde det vara ENKELT att fixa den nya. Har du provat EN LNB på den stora parabolen, mittenmonterad och riktat in den som din nuvarande.

Kan du då få in Viasat med satbeepern ? så du vet att allt funkar, sedan kan man börjar mixtra med den för att få in båda satelliterna samtidigt.

Liknande ämnen

1. Det är dags att snurra på tallriken...
    Av henrik007 i forum Övriga mottagare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-07, 17:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss