Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Varför registrering inför uppstart av MPEG4?

  1. #1

    Varför registrering inför uppstart av MPEG4?

    Som rubriken lyder, varför kräver Boxer registrering för att sparka igång de nya kanalerna som sänder i MPEG4?

  2. #2
    Den som det visste

    Har vart spekulationer om nya kort, nya viaccess versioner osv..
    Nu är vi inne i februari så dom som har möjlighet att ta emot mpeg4 och reggat kortet får berätta vad som händer.
    Det största felet många datoranvändare gör, är att de inte vet vad de gör, men de gör det ändå !

  3. #3
    ComHit Crew Minimes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    2 267
    Tackad
    247 gånger
    Dom som har möjlighet och bor i områden som sände mpeg-4 och som har reggat kortet har inte fått något nytt kort.
    Så om registreringen har med att man sänder ut specifika nycklar eller ident till dessa kort är svårt att säga.

    Om man läser på boxers sida angående registreringen så står det att man inte ska registrera kort som sitter i äldre mottagare som inte stöder mpeg-4.
    Utan bara registrera kort som sitter i nya mpeg-4 boxar.
    Och man måste registrera kortet för att kunna se på mpeg-4 sändingarna.
    Fram till den 1 februari 2010 sänder Boxer de nya MPEG-4-kanalerna fritt till alla Boxerkunder. Efter den 1 februari måste du vara registrerad för att kunna se kanalerna. Här behöver du fylla i dina personuppgifter för att vi ska kunna registrera dig som MPEG-4-kund. Registrera inte kort som används med utrustning som inte är MPEG-4-förberedd.
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - OSCam Build 10611 - Omnikey 3121
    Asus EeeBox Slackware 64 15.0 - Kodi 20.2
    Raspberry Pi 4 Slackware Arm 15.0 - Kodi 20.2
    Miraclebox Premium Twin HD - Openvix 5.2.040 - OSCam r11532 - (Neotion CI+ CA-modul)
    Sharp Aquos 40" LED-TV LC-40LE600S

  4. #4
    En vild gissning (som har varit uppe tidigare) är kanske att Boxer vill ha tillförlitlig statistik på hur många som har utrustning för mpeg4. För att lättare kunna planera när de ska sluta med mpeg2 helt. En annan orsak kan ju vara att de betalar en annan licensavgift (per användare) för mpeg4/krypteringen av mpeg4?

  5. #5
    Donator
    Reg.datum
    Oct 2005
    Inlägg
    280
    Tackad
    17 gånger
    Reggade mitt kort i början på veckan, och inget hände... ringde supporten och träffade en trävlig kille som gav mig några svar:

    1. Dom har strull med internet reggning, hinner inte med, tappar bort anmälningar osv, hehehe.. inte undra på att jag fick vänta 1:25 timmar på svar!

    2. En reggning innebär att dom skickar vad han kallade för Autorisation, som vi kallar Abonnemang (Subscription) som kommer via en EMM. Det gjorde han och det tog 10 minuter till bild.

    3. Han erkände att detta hade dom kunna skicka till samtliga kort, men den här förfarande gav dom information om hur många som har MPEG4 Cam/ mottagare.

    Kuriosa: Jag kan inte titta på information om Subscription med nya MPEG4 (Boxers) Cam, Däremot med den gamla RedCam med Via 484. hmm.. Supporten sa att det skulle lösa sig efter uppdatering men det gjorde det inte!

    Slutsatser:
    BBC och Axess går som "FTA", kräver MPEG4 Cam och Boxer kort, reggad eller oreggad.
    Övriga MPEG4 kanaler kräver en reggning.
    I den reggade kortet fick jag ytterligare en Subscription under Boxer1 med Class/Theme 131 - 15, den gamla med 255 - 12 (Mix abo.) finns kvar, samma tidsperiod.
    Ett annat kort som inte är reggad har bara 255-15, ny kort med "fri" visning.
    OK, då om jag stoppar in den oreggade kortet i MPEG4 Cammen.... så får jag BILD!!! (Som jag inte fick tidigare när den reggade kortet inte fungerade)

    hmmm.....
    Tror att dom har via kortet (Serie nummer) skickat ett nytt typ av EMM som aktivera något i Cammen !?

    Vad tror ni?

    /C

  6. #6
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Allt pekar återigen på CAM:en..

    Frågan är vad som efterfrågas av "kortet", som endast en giltig CAM har?
    Har CAM:en uppdaterats med en giltig algoritm?
    När en MPEG4-kanal skall avkodas, skickas annan data till kortet än vid dom andra kanalerna?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  7. #7
    rolrn, vore intressant att veta då det kanske kan hjälpa utvecklingen av en softcam som klarar de kodade MPEG4-kanalerna.

  8. #8
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Instämmer, men vart börjar vi?
    Det duger inte att logga trafiken till programkortet.
    Det är inte där skillnaden liggar, eftersom en Alex fungerar i MPEG4-CAM.
    Jag tror snarare att det handlar om att analysera dataströmmen som matas till CAM:en.
    Vad skiljer en "gammal" mot en "ny" dataström?
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

  9. #9
    Seniormedlem
    Reg.datum
    Dec 2003
    Inlägg
    761
    Tackad
    3 gånger
    Dvbsnoop för att se vad som faktiskt finns i transport streamen, men sen behöver ändå korttrafiken loggas för att se om camen gör nån pre-processing av ecms ur streamen innan dom kommuniceras till kortet. Är det pairing inblandat så kommer det inte gå att se nån relation alls mellan de ecms som finns i streamen och faktisk kortkommunikation.
    Borde inte ta många minuter att verifiera för nån som har access till dessa kanaler + season.

  10. #10
    Donator
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 472
    Tackad
    77 gånger
    Jag har ett season med loggfunktion på om någon behöver låna...
    OSCam (Omnikey Cardman 3021), TVheadend på Debian10 (1xTBS6984), Kodi på Sony KD-65XH9505.

Liknande ämnen

  1. förberedelse inför image byte
    Av mannen11 i forum Dreambox
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 19:22
  2. Eu drar Sverige inför domstol...
    Av trollhattan i forum Boxer
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:00
  3. Canal plus inför reklam
    Av mmmvvv i forum Canal Digital
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-09, 15:42

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss