Leatherface, det finns inget som hindrar operatören Viasat vad jag vet att tillhandahålla Videoguard modulerna, däremot är dom så sjukt dyra. Jag har en bunt men dom är ju för SMATV system. Och så är det SPA (
www.spa.se) som reggar upp skiten i något system så funkar det, dvs kortet är knutet till CAM modulen.
Conax är säkerligen betydligt billigare och tillräckligt säkert. Hela poängen med NDS Videoguard (tycker jag) var att operatörerna kunde tvinga folk att använda boxar som bara dom godkänt. Nu vet jag att EU är sura på Sky Italia och Sky i england pga detta med boxarna och att man låser in kunderna i system osv. Och det pågår en process så vi får se vad som händer. Förmodligen kanske det blir så att dom tvingas tillhandahålla CAM moduler men det återstår ju att se, dom lär iofs ändå vara svindyra att köpa.
Jag förstår dock inte varför Boxer inte passar på att gå över till just Conax om dom ändå ska byta till DVB-T2 samt MPEG4 standarden, blir merkostnad för korthantering osv men det är ju ändå bara under övergångsperioden, plus dom har ju inte LITE med kunder numera så dom måste ju ha pengar.