Citat Ursprungligen postat av GregB Visa inlägg
Så klart det är juridiskt skydd, nåt annat verkligt skydd finns ju inte. Och det är precis det som är det intressanta i frågan, allt annat map 3 års rätt att reklamera är självklarheter och egentligen inget att diskutera.

Frågan är istället om man tex genom att ändra namn i bolagsregistret och bolagsform är fri från ansvar gentemot konsumet??
Om tex OnOff, Webbhallen eller liknande skulle säljas till en koncern vad händer tex då? Har koncernen ärvt ansvaret gentemot konsument eller har man klippt totalt? Antagligen så har man kvar sitt ansvar då det skulle bli för lätt att smita undan ansvar och lagen skulle kunna göras totalt verkningslös...
I detta fall är det inte tydligt om det är en försäljning eller hur det går till när en enskild firma går över till att vara Aktiebolag. Att man byter namn vet jag inte om det har ngn betydelse egentligen.
Kanske ska tillägga att hade det varit fråga om en konkurs, hade situationen varit annorlunda och chanserna att få ngt reglerat hade troligtvis varit minimala.
MEN, det som gör det knepigt i sammanhanget är att lagar läses inte enbart som de står, utan utifrån vad de syftar till. Det är det man behöver förarbetena till, där lagstiftaren ger en guidning i hur lagen ska tolkas. Om syftet är att skydda konsument så görs också tolkningarna i den riktningen. Det är därför inte troligt att ett sånt enkelt "knep" som att tex sälja bolaget, eller byta namn i bolagsregistret skulle räcka för att komma undan... Visst kan det finnas hål i lagar, men detta är ingen nytillkommen lag, den har bara justerats (skärpts) till förmån för konsumenten för några år sedan.