Citat Ursprungligen postat av Dinkan Visa inlägg
Tjo!
Har tidigare haft en sagem pvr box för marknätet. En box som man kan spela in samtidigt som man kollar på en annan kanal.

Nu har jag gått över till Canal digital och har fått deras sagem pvr hd box. Den boxen ska man också kunna spela in en kanal medans man kollar på en annan.

Men min fråga är varför är det två antenningångar på DVB-S boxen? Varför måste jag dra två kablar ifrån parabolen medans DVB-T boxen enbart hade en ingång?

Finns säkert en jättelogisk förklaring. Men jag har inte så stor koll på det tekniska för hur DVB-S fungerar så tänkte om någon vill ge en enkel förklaring.
Enkelt sagt så sänds signalerna från satelliten på ett övre och ett undre band samt "vänster" och "höger". Detta innebär att en LNB kan bara ta in en av de fyra alternativen åt gången och förmedla signalen till boxen då LNB är begränsad i sin mottagning.

Kopplar man in en till LNB via t.ex looptrough (genomgång) som en del boxar klarar så kan med den andra ingången enbart se den fjärdedel som den första ingången visar. Med två ingångar i box och två utgångar från LNB får man tillgång till samtliga kanaler oavsett i vilken fjärdedel de ligger.