Det är inte speciellt mycket man förlorar i en DiseqC-switch så jag tror bara det kan ha betydelse ifall signalen ligger på gränsen. Skulle heller inte tro att dämpningen skiljer speciellt mycket mellan olika fabrikat av switchar.
Det som däremot skiljer mellan olika DiseqC-switchar och som gör att vissa fabrikat går bättre ihop med Dreambox är tåligheten mot störningar. DiseqC-switchen styrs ju med en pulsad 22kHz signal ifrån boxen. På vissa boxar är denna 22kHz signal inte "ren" utan uppblandad med ett brus av störningar från de billiga nätdelarna. Kvalitets-switchar som Spaun m.fl. har avstörningsfilter som filtrerar bort oönskade frekvenser på styrsignalen.
Jag tror säkert du blir nöjd med din Spaun-switch. Dock tror jag inte den gör så stor skillnad på fenomenet du beskriver tyvärr.
En annan teoretisk orsak till att det skulle kunna bli som du beskriver är om du tappar spänning över DiseqC-switchen upp till LNB. Har du långa kablar? LNB styrs ju bl.a. genom att spänningen upp på kabeln till LNB växlar mellan 14 och 18 V ungefär. Om inte spänningen riktigt når upp till 18V kan man teoretiskt tänka sig att LNB inte klarar att slå om emellan horisontell och vertikal polarisation.
Du kan kolla detta genom att titta på lyngsat.com eller kingofsat.net ifall du får in kanaler med både V och H polarisation. Får du bara in den ena polarisationen med switchen inkopplad så kan det bero på att spänningen inte räcker till. I så fall kan du prova med ett annat LNB som kanske slår om lättare eller se om det finns möjlighet att i boxen höja spänningen lite. Vissa boxar har sådana inställningsmöjligheter, men de flesta har det inte.
Slutligen om det är detta som är problemet kan det också vara värt att prova att byta spänningsaggregatet till boxen. Ifall det håller på att ge upp så kanske spänningen är låg av den anledningen.