Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Dålig nätverkshastighet med original DM800

Dålig nätverkshastighet med original DM800

Skriv: ~4mb/s, och läs ~6mb/s är de hastigheterna jag får ut, spelar ingen roll om jag kör över FTP eller SMB protokollet. Spelar heller ingen roll i vilken "riktning" jag mountar utdelningar. Även provat diverse saker för att utesluta övriga nätverksproblem.
    Det är heller inget buffer problem, då jag provat samtliga options Med t.ex. 4096 i w/rsize kommer jag inte över 2mb/s.
    Har även kontrollerat att problemet inte är med disken. Problemet ligger i boxen/NIC helt klart.. Varken ethtool eller mii-tool fungerar ju inte heller...

Någon annan som upplever problem med nätverket med original (tidig) DM800?

Har tidigare inte uppmärksammat detta, men när jag tänker efter tycker jag den streamade VLC sämre efter uppgradering till Gemini 5.1.... Dock känns det mer som ett hårdvarufel än något annat....

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Switchar, kablage ? Operativ på sharen?
    Jag kör NFS mot gigaswitch med ett ReadyNAS (linux) & cat-6 kablage, Inga problem att komma upp i 10-20 mbps.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Har provat allt... även kört bara kabel mellan boxen och 2 olika datorer.. (Windows 7 och Ubuntu).. (utan switch eller dyligt)

Det jag noterat är att smbd tar ca 85-90% av CPU på boxen när jag flyttar data, vilket känns mycket. Hur mycket CPU snor era smbd vid full belastning?

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmmm.

Men vem använder SMBD ?? I linuxvärlden är det NFS som gäller i alla lägen.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Mmm, och jag har även testat NFS med samma resultat. Och, om du läser ovan skriver jag att jag även har samma problem med FTP. Det är alltså INTE protokollrelaterat.

Nu vet jag iaf att det inte ska vara såhär... Undrar om man ska öppna boxen och kolla efter trasiga komponenter.. Även om det känns långsökt..... suck....

BTW, matkoh, du skriver 10-20mbps? Felskrivning antar jag, men vad menar du egentligen?! 10-20mbps slår ju t.om. jag med hästlängder just nu...
    Senast redigerad av Pette_rsson den 2010-12-12 klockan 16:42.

Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Tackad
    8 gånger
    Nja svårt det där med Mbyte/s och Mbit/s =) Är alla bredbandsleverantörer som tycker om att prata Mbit/s då det låter så mycket =)

Hur som helst så är mitt enda tips att du sätter en korsad kabel mellan din dator och din DM800 och testar med ftp för att se villken fart du kommer upp i... Min DM500HD ger alla 100Mbit/s jag skall ha eller ca 10Mbyte/s om ni så föredrar.
    Senast redigerad av von_skunck den 2010-12-13 klockan 14:03.

Citat Ursprungligen postat av Pette_rsson Visa inlägg
    Har provat allt... även kört bara kabel mellan boxen och 2 olika datorer.. (Windows 7 och Ubuntu).. (utan switch eller dyligt)
    Jag har full koll på Mb/s och MB/s, dock så ser jag att jag skrev mb/s när jag menade MB/s Men även om matkoh menar MBps istället för Mbps så går det inte ihop... Boxen klarar knappast >100Mbit/s bara för att switchen är Gbit/s...

(Förresten är full 100Mbit/s = 12,5MB/s, och inte 10... )

I övrigt verkar det som om jag har ett hårdvarufel, eftersom det inte verkar vara ett känt problem.
    Senast redigerad av Pette_rsson den 2010-12-13 klockan 15:18.

Donator sleddogs avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Tackad
    21 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Pette_rsson Visa inlägg
    Jag har full koll på Mb/s och MB/s, dock så ser jag att jag skrev mb/s när jag menade MB/s Men även om matkoh menar MBps istället för Mbps så går det inte ihop... Boxen klarar knappast >100Mbit/s bara för att switchen är Gbit/s...

(Förresten är full 100Mbit/s = 12,5MB/s, och inte 10... )

I övrigt verkar det som om jag har ett hårdvarufel, eftersom det inte verkar vara ett känt problem.
    har du testat hur din hastighet ser ut om du inte går via router/switch, alltså dator >> Dreambox?
    Finns många dåliga routrar med värdelös troughput,

Seniormedlem
    Reg.datum
    Aug 2010
    Tackad
    8 gånger
    Ja det var ju det jag var inne på. Har själv stött på NIC switchar som inte "gillar" varandra och haft väldiga problem med prestandan.
    I några gånger av fallen så har enda lösningen varit att byta NIC eller switchen. En annan sak som kan krångla är Autonegotiation för full/halv duplex där det kan skillja lite mellan leverantörerna och det kan få efekten att när man börjar "pumpa" lite data så sätter drivrutinen för NIC'et igång att växla mellan full och halv duplex. Det kan lätt lösas genom att sätta hårt full eller halv duplex på NIC'et

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss