Nu har jag hållit på, till och ifrån, i ett par dagar – utan att få kontakt med nätet.[FONT=Wingdings] :-([/FONT]
Har testat med ett par olika PLi-image och när jag under Software Management -> Download Software, försöker komma över mjukvara, så kommer det varje gång upp: ”Server is down or you have no Internet connection …” – och säkert är det det sista alternativet som gäller ...
Men som jag nämnt tidigare, båda boxarna kan pingas från min dator. Samtliga 4 delar, 100 %, kommer tillbaka.
Har även varit i kontakt med min bredbandleverantör, som the Duke föreslog. UVTC:s support var dock ytterst fåordig … Det jag fick ur honom var, om jag minns rätt, var att:
1. UVTC inte använder DHCP
2. Du ska ha samma inställningar som du har på datorn (självklart då inte samma sista siffror i den lokala IP-adressen). Bredbandsanslutningen är med Static IP.
Jag kan också se under 192.168.1.1, att routerns startadress vid DHCP börjar vid .100. Så de sista siffrorna för boxarna ligger kvar vid .21 för DM7020 och .19 för DM500, alltså under .100. Innan jag ringde supporten provade jag även med DHCP Enable med .119 och .121 som sista siffror i IP-adressen. Men med lika dåligt resultat.
Så för DM7020 har jag nu, efter olika test lagt in tillbaka de siffror som jag hade när jag kunde pingade datorn. Datorn hittar boxarna vid olika sista siffror, men jag behöver komma förbi routern också … Så nu är konfigureringen på DM7020, DHCP urbockat och …
IP: 192.168.1.21
Nätmask: 255.255.255.0
Nameserver: 192.168.1.1
Gateway: 192.168.1.1
Siffrorna i min router, Linksys WRT 54G, är:
IP: 87.xxx.x.xx
Subnet Mask: 255.255.254.0
Gateway: 87.xxx.x.x
DNS 1: 213.50.29.170
DNS 2: 213.50.29.180
IP-adressen är väl inte så lämplig att lägga ut här och väl då knappast heller Gateway-adressen, eftersom dessa är rätt lika …
Finns det något annat, såsom t ex brandvägg (i boxarna har jag inte aktiverat brandvägg, utifall en sån skulle kunna ställa till det så här initialt), som kan vara boven i dramat, när boxarna inte kommer ut på nätet?

Svara med citat