-
Nu är jag inte så insatt i oscam eftersom jag inte kör det själv ännu. Men jag vet att oscam kan vara cardserver enl. newcamd-protokollet (kanske den klarar andra protokoll också?)
Du kan alltså använda alla klienter som pratar newcamd-protokollet, t.ex. mgcamd, evocamd, acamd m.fl. NewCS är ingen klient utan en annan server som också kan prata newcamdprotokollet.
Håller med dig om att detta är rörigt och svårt att överblicka i början. Men det blir enklare om du talar om vad du vill göra? Alla programvaror finns nämligen inte för alla boxar.
Om det gäller en Dreambox t.ex. så kan vi nog koncentrera oss på oscam eller newcs som server, av de två skulle jag välja oscam i dagsläget eftersom den är nyare och utvecklas. NewCS har varit och är fortfarande ganska bra, men utvecklas inte längre.
Som klient kan man välja mgcamd eller oscam (oscam kan vara både server och klient).
Fördelen som jag ser det med att välja newcamd som protokoll och köra programvaror för det är att newcamd-klienter finns till alla sorters utrustningar. Har du en server som kör newcamd-protokollet så kan du ansluta inte bara Dreambox utan även boxar av alla andra fabrikat. Skulle du en dag få lust att bygga en HTPC kan den säkert också anslutas till din server om den kör newcamd-protokollet.
Annars om man är inne på en ren Dreambox lösning så kan man med fördel använda cccam som är lättare att sätta upp, men som i stort sett bara finns till Dreambox.
Vad gäller mgcamd så räcker det att editera newcamd.list för att få igång den mot en server. Vill man sedan få igång au (automatisk uppdatering av programkortet) så kan man behöva editera i mg_cfg också.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Taggar för det här ämnet
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler