Finns kanske svar på forumet redan men sökningen jag gjorde hittade inget eller för mycket. Men går det att få in tv6 i min dreambox 500HD Satelllit och Canaldigitals utbud?
Finns kanske svar på forumet redan men sökningen jag gjorde hittade inget eller för mycket. Men går det att få in tv6 i min dreambox 500HD Satelllit och Canaldigitals utbud?
Kort svar nej, TV6 finns inte i Canal Digitals Kanal ut bud (Satellit).
Jo, det är jag egentligen medveten om men TV6 är väl fortfarande gratis? Med canaldigitals egen box kan man se TV6. Men på dreamboxen hittar jag inte hur jag kan se gratis (analoga) kanaler. Är det inte någon som hittat ett sätt att lösa detta eller behöver man dubbla boxar med dubbla sladdar (från parabol/antenn) etc.
Det är nog så att Canal Digitals egen box tar in de fria kanalerna från marknätet (DVB-T). Där finns bl.a. TV6 okodad. Canal Digitals box har alltså mottagare både för satellitsändningar och via marknätet. Har du vanlig TV-antenn ansluten till Canal Digitalboxen? I så fall är det den vägen den tar TV6.
Via satellit finns ingen okodad sändning av TV6 och eftersom TV6 är en Viasat-kanal så kan man bara se den från satellit med ett Viasat-abonnemang.
Med din Dreambox 500HD kan du inte se de fria kanalerna i marknätet.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Kolla den här tråden. Den kanske kan hjälpa dig:
Sundtek MediaTV Pro USB-Tuner till DM800
Senast redigerad av admin den 2011-08-11 klockan 22:25. Anledning: Använd inte [H]-taggar.
Sätt en diplexer på antenn kabeln . Då kan du koppla krattan och parabolen till samma ledning. Du behöver ett antennuttag som separerar sat och ant. Sen använder typ det som Schwede föreslog.Då slipper du dubbla boxar etc. Det blir 2 coax kablar från uttaget men det kommer du nog inte ifrån om du inte bor väldigt bra till så en liten antenn inne räcker för marksänt
Alternativt skaffar du abb på både Viasat och CD
Ok, det är detta jag misstänkte. Har redan en http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...filter-TVSAT/b som jag använt till CD egna box, kanske behövs något mer filter då. Men med CD´s egna box behövde jag bara en kabel till boxen sedan, problemet är att jag måste dra kablarna genom hela vardagsrummet och om uttaget i väggen varit gömt bakom TV´n så hade dubbla kablar spelat mindre roll. I tv´n finns det ju en inbyggd digitalbox, den borde väl gå att använda för analoga signalen? Har aldrig använt denna.
Dubbla abonnemang? Ja Viasat är ju iofs billigare än CD men TV är redan nog dyrt att se...
Du kan få svt,tv4,tv6,tv7 från viasat du betalar då endast kortavgift, dom kallar det för frikanalpaketet.
1x Vu+duo 4K SE 2xS2 2xT2 4TB HDD OpenPli 8.0
1x Vu+ duo2 4xS2 2TB HDD OpenPLi 7.2
1x DM8000HD 2xS2 1xT 1xTriple S2/C/T2, DVD, 3TB HDD, RGB-Display, OpenPLi 8.0
2x DM800SE, OpenPLi 4.0
1x DM500HD, OpenPLi 4.0
1x Vu+Zero, OpenPLi 7.2
och... signalerna i marknätet är INTE analoga utan även dessa är digitala såvida du inte har kabel-TV
Chrille
jockscott1, nej du behöver inte 2st kablar. Det som någon skrev tidigare stämmer. Du har en kabel från parabolen, en kabel från krattan. Koppla dessa till en combiner (finns på kjell, classe) (bakvänd splitter egentligen men kallas combiner). Då får du in det marksända DVB-T som är något i stil med 50-880Mhz och satellit som ligger runt 2-2.4Ghz (siffrorna stämmer inte, minns inte vad som är rätt men du förstår vad jag menar).
Du tar ner EN kabel från combinern till stället där du har boxen. Här kan du köra med ett satellit-TV-uttag. Om du inte vill använda den så kan du bara sätta en vanlig 2-vägs splitter där. Koppla en av de korta sladdarna till DVB-T ingången och en av sladdarna till DVB-S ingången. Nu har inte din dreambox detta så andra i tråden föreslår andra lösningar.
Men det jag beskrev fungerar med de flesta boxar från CD och även Viasat, så kallade combo-boxar. Sedan växlar man i boxen mellan satellit eller marksänd mottagning. Antingen kör du med någon lösning till din dreambox, eller så kan du skaffa en box för marknätet och köra två boxar till TVn så kan du ta emot de marksända kanalerna.
Sådär, har du förstått ? Bra, bara tuta och köra![]()