Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: DM500C ojämn signalstyrka på SVT och TV4

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem mattheos avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Tackad
    34 gånger

DM500C ojämn signalstyrka på SVT och TV4

Jag har en klon DM500C som har börjat tappa signalstyrka på SVT och TV4. Problemet uppkommer med ojämna mellanrum.
    Misstänker att tunern har börjat ge upp..
    Finns det nån förklaring till varför det bara är de nämnda kanlerna och inte TV3, Kanal 5 och de andra. Har inte koll på exakt vilka kanaler som felet uppstår på men det är bara ett fåtal.
    Jag har provat att byta plats med den andra fungerande boxen i sovrummet och samma problem är kvar på samma box. Har också provat två andra sorters PSU. Jag är helt säker på att felet sitter i boxen och inte i nån kringutrustning.
    Kan man med måttlig lödvana byta tuner på en DM500C? Jag har nämligen en icke fungerande box men där tunern med största sannolikhet är hel!
    Nån annan idé om vad som kan vara fel?
    Senast redigerad av mattheo den 2011-08-17 klockan 17:45.

Reg.datum
    Aug 2009
    Tackad
    34 gånger
    Jag är säker på att nån av er vet om det går att byta tuner eller inte...

Donator matkohs avatar
    Reg.datum
    May 2005
    Tackad
    311 gånger
    Hmmm.

Visst kan du byta tuner om du har avlödningsutrustning & en mycket bra lödstation.
    VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
    Linux rules!

VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero

Reg.datum
    Aug 2009
    Tackad
    34 gånger
    OK, tack!
    Har jag dragit rätt slutsats, att det förmodligen är tunern som håller på att ge upp?

Donator Plows avatar
    Reg.datum
    Nov 2005
    Tackad
    12 gånger
    Kan det vara adaptern från antenn till f-kontakt som är kass ? Vet att den kan göra att man tappar vissa frekvenser
    Rust Never Sleeps

Reg.datum
    Aug 2009
    Tackad
    34 gånger
    Jag har ingen adapter, det sitter ett vanlig antennuttag på ingången.

ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Det är nog ganska pilligt att löda och kräver lödvana. En enklare sak du kan prova först är att sätta en antennförstärkare före boxen.
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Tackad
    5 gånger
    Citat Ursprungligen postat av atomized Visa inlägg
    Det är nog ganska pilligt att löda och kräver lödvana. En enklare sak du kan prova först är att sätta en antennförstärkare före boxen.
    Som du kanske minns, så har jag samma problem med en DM500S. Provade med en antennförstärkare som jag hade liggade, men den är avsedd för en UHF/VHF-antenn och hjälpte ingenting. Fel frekvensområde? Ska skaffa en antennförstärkare som är avsedd för signal från parabol. Vet att Kjell & Co för en sådan.

Har för mig att jag läst något om att man bör montera den så nära parabolen som möjligt. I så fall på husets utsida, så nära DiSeqC-switchen som möjligt. Tror du att val av placering är väsentlig?
    Senast redigerad av Hexantrop den 2011-08-18 klockan 15:13.
    Ha der så bra!

Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

ComHit Crew atomizeds avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Tackad
    1 084 gånger
    Citat Ursprungligen postat av Hexantrop Visa inlägg
    Som du kanske minns, så har jag samma problem med en DM500S. Provade med en antennförstärkare som jag hade liggade, men den är avsedd för en UHF/VHF-antenn och hjälpte ingenting. Fel frekvensområde? Ska skaffa en antennförstärkare som är avsedd för signal från parabol. Har för mig att jag läst något om att man bör montera den så nära parabolen som möjligt. I så fall på husets utsida, så nära DiSeqC-switchen som möjligt. Tror du att val av placering är väsentlig?
    En vanlig antennförstärkare fungerar för marksänt (DVB-T) och kabel-TV (DVB-C). Eftersom de ligger på ungefär samma frekvenser.
    För satellit däremot gäller helt andra frekvenser och en vanlig antennförstärkare passar inte. Det finns speciella inline förstärkare för parabolsignaler, men jag har hört olika bud om hur pass bra det fungerar. Jag har inte provat någon själv, men de är framför allt avsedda att användas när man har mycket långa kablar från parabolen.

En antennförstärkare bör alltid placeras så nära antennen som möjligt, eftersom där har man den bästa signalen. Ju längre kabel man har mellan antennen och förstärkaren desto mer dämpas den önskade signalen och mer och mer brus och störningar plockas upp av kabeln. Sätter man en antennförstärkare i slutet på en lång kabel förstärker man också alla störningar som kabeln plockat upp.

Här är exempel på en inlineförstärkare för satellit:
    http://satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=2754

De rekommenderar placering efter c:a 20 m kabel. Det är förmodligen en avvägning mellan behovet av förstärkning och att det inte ska bli för mycket spänningsfall på matningsspänningen i långa kablar. Det är just spänningsmatningen som är problemet med en inlineförstärkare. Även om förstärkaren är bra så måste den spänningsmatas och vad man gör då är att man snyltar på den 14/18V spänning som mottagaren skickar upp till LNB. Eftersom det redan kan vara problem att få den biten att fungera tillfredsställande på långa kablar så blir det inte bättre av att inlineförstärkaren snor en del av LNB:s matningsspänning.

Jag har f.ö. skrivit lite i wiki:n om hur det fungerar: http://www.comhit.net/showwiki.php?t...iseqC-switchar
    Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
    Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!

Seniormedlem
    Reg.datum
    Jan 2006
    Tackad
    5 gånger
    Jag har ca 20-25 m koaxialkabel och dom rekommenderar montering efter 25 m. Ser att en sådan rekommenderas när 40 - 50 m kabel används. Tyder på en risk för att den inte kommer att göra så mycket nytta? Ny box kanske enda realistiska alternativet?
    Ha der så bra!

Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."

Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
    Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss