Jag har ca 20-25 m koaxialkabel och dom rekommenderar montering efter 25 m. Ser att en sådan rekommenderas när 40 - 50 m kabel används. Tyder på en risk för att den inte kommer att göra så mycket nytta? Ny box kanske enda realistiska alternativet?
Jag har ca 20-25 m koaxialkabel och dom rekommenderar montering efter 25 m. Ser att en sådan rekommenderas när 40 - 50 m kabel används. Tyder på en risk för att den inte kommer att göra så mycket nytta? Ny box kanske enda realistiska alternativet?
Ha der så bra!
Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."
Dreamboxar, VU+Zero plus några boxar för IPTV
Paraboler: 1 parabol för Thor och Sirius och 1 parabol Hotbird + Astra 19,2E
Du kan pröva, den kostar ju inte jättemycket. Jag vet inte om det hjälper något i ditt fall. Har som sagt hört både det ena och det andra om sådana här förstärkare. Sätt den på ungefär halva sträckan om du prövar.
Har du frågor om hur man gör, ställ dem i forumet! Skicka inte PM till mig!
Använd SÖK i forumet. LÄS Guider och Wikis. Testa!!
Senast redigerad av Hexantrop den 2011-08-18 klockan 20:39. Anledning: Tillägg
Ha der så bra!
Carl Hamilton: "Stress - vi har för mycket att tänka på eller för litet att tänka med."
Det kan ju även vara så att det är förstark signal, så att du kanske behöver köpa en dämpningssats. Det enklaste vore ju om du kan mäta så du vet vilken signalstyrka du har. Har en en bra coaxkabel så ska det tappa ~1 dB/100m. Du bör kunna se i boxens meny vilken dB du har.
/k
Nej, signalen inte för stark, utan för svag. Signalstyrkan pendlar mellan 77 - 79 %. Koaxialkabeln är i o f s säkert någon budgetvariant, som är av typ RB-59U 75 ohm, var lite svår att dra genom röret. Det minns jag, så det finns ju en risk för att den kan ha blivit något deformerad, även om jag tycker det verkar lite långsökt?
Vad för instrument krävs för att mäta signalstyrka i dB? Någor som en elektriker normalt har?
Ha der så bra!