Jag förordar Canal Digital. Mest p.g.a. att CD saknar kanal 6 och Viasat kanal 9. 6an finns som FTA i det digitala marknätet, vilket 9an inte gör. Det finns mottagare (och TV-apparater) som har mottagare för både satellit och markbundet (DVB-S/S2 och DVB-T)

DVB-T/T2 är helt ok, men HD bilden "sägs" vara sämre än HD-bilden från DVB-S2-mottagare.

Om du "enbart" skall använda LNBn till att ta emot THOR eller ASTA fungerar vilket LNB som helst. OM du bor långt upp i landet eller tänker ta emot svagare sändningar som ASTRA2D krävs det bättre (läs: dyrare) LNB

Min uppfattning är att Biltemas DISEqC-switch fungerar alldeles utmärkt för att ta emot de starkare satelliterna. Jag skulle inte välja BILTEMAS till ASTRA2D-mottagning. DISEqC fungerar oftast väldigt bra. Felet många gör att de sätter switchen oskyddad från väder och vind. Sätter du den någonstans där den är hyfsat skyddad från väder och vind så håller den längre.

AZBOXarna har ett llite mer genomtänkt DISEqC-system än Dreambox. Om det är det du skall ha den till är AZBOX en utmanare till DB.