Inga kort till dator har CI-slot har stöd för CI+ utan det gäller främst CA-moduler samt digitalboxar som har detta stöd, många leverantörer har inte aktiverat CI+ ännu. Sedan vad jag förstår så är det programbolagen som kräver att åtminstone HDTV kanaler skyddas extra, med t.ex koppla kort till boxar, och allt annat möjligt dom hittar på.

Viasat fungerar, med inte HDTV kanalerna. Dock finns ingen CA-modul till NDS systemet för privatpersoner.

CD fungerar, allt tillgängligt. Dock med nya boxar måste korten kopplas till dessa, varför vet jag inte. Behöver ju inte innebära att man försöker försvåra för kunderna utan det kan ju vara för att de nya boxarna fungerar så.

Boxer fungerar, men jag vet inte hur det är med HDTV kanalerna eller CA-moduler.

Kabel-TV är ju dem som är fulast, där har det hänt mycket och dom jobbar hårt för att förhindra folk från att använda egen utrustning, spar inspelningar osv. Det gäller inte bara i Sverige utan samma sak i andra länder, främst USA och Canada. Riktigt äckliga är dom.

Det är mycket möjligt det så småningom kommer kort till datorn som har CI-slot med stöd för CI+ osv. Men än så länge inte aktuellt, frågan är ju om CI+ tekniken kontrolleras av någon eller om det bara är en öppen standard man kan implementera osv. För annars tror jag det kan bli svårt på den fronten, bolagen vill ju inte att man ska kunna spela in saker som sänds och spara osv. Utan dom gillar externa boxar där man spelar in saker, allt är krypterat osv. Alltså att kunden styrs av bolagen.