Jag har haft en bärbar PC med Ubuntu 11.0 som kortserver med NewCS och två DB som är satta som klienter i tre år. Allt har fungerat klockrent. Ibland har man fått ändra IP-adresser i filerna i samband med routerbyte etc. Är tyvärr ingen superhacker snarare en trevande amatör men jag vet om att om man ändrar i kortserver NewCS måste man noga ändra i respektive box i Newcamd.list. Jag har följt era råd och det ser nu rätt ut i filerna. Ett måste är väl att jag först får kontakt med kortserver via webfönster så jag vet att den är nåbar och fungerar? Det är något som stoppar iom att jag skriver 192.168.1.xxortadress, men ingen kortserver poppar upp. Tidigare skrev jag portadress :8080 efter NewCS IP adress och hokus bokus kortservern poppade upp på skärmen. Min undran är vilka portadresser kan man använda utöver 8080? Jag tror att det är portadressen som spökar i Telias Thomson router/gateway. Kan väl självklart ha missuppfattat något och får väl i slutänden bifoga mina filer för redigeringshjälp.