Ja, terminologin är inte helt enkel och jag är inte säker själv så andra får gärna rätta/komplettera mig. Från början var en CAM en Conditional Access Module, d.v.s. ett stycke hårdvara. Som det är i en Viasat eller Canal Digital originalbox. Alltså en hårdvarukortläsare som kan användas för en viss typ av kort.

Sedan kom Dreambox m.fl. där man istället emulerade en cam i mjukvara, en s.k. softcam. Vissa mjukvaror är rena klienter som mgcamd, andra kan vara både server och klient som oscam och cccam. Det finns också rena servermjukvaror som newcs t.ex. Vad som är korrekta benämningen på alla dessa kanske någon annan vet?

Det finns andra protokoll än Newcamd-protokollet. Cccam har ett eget, det finns också Radegast, Gbox m.fl.

Olika programvaror finns för olika plattformar. Acamd är t.ex. en programvara som funkar i Windows för att köra HTPC på Windows. Cccam finns nästan bara till Dreambox. Newcs, oscam och mgcamd finns på många plattformar.

Ja, det här var inte det heltäckande svar du var ute efter men lite spridda kunskaper ur min hjärna...