ah, kanske du gör det svårare än det är. VLC ska sköta sig själv och allt du behöver göra är att byta kanal i Dreambox Webcontrol via din webläsare, när du väljer en kanal öppnar VLC den själv och kanalen visas. Du byter även kanal via webinterface.
Ställ in routern enl min beskrivning ovan i boxens INTERNA IPnr. Den datorn du streamar till behöver inte ha några portar öppna, du kan komma åt din dreambox från vilken dator som helst när du öppnat portarna.
Nu går vi över till den datorn du skall streama till och där går du in i VLC:s menysystem och till preferences - interface och skrolla ned till file associaciations. Bocka i m3u där. (detta innebär att VLC öppnas automatiskt och börjar streama när du väljer en kanal i Webinterface).
Nu är grundinställningarna klara!
På den andra datorn som du vill streama till anger du ditt hemnätverks EXTERNA IPnr i webläsaren och får förhoppningsvis upp Dreambox Webcontrol.
Tryck den lilla blå skärmen på en kanal så ska VLC börja streama.
Börja med att köra med en dator i nätverket och ange det interna ipnr till Dreamboxen och fungerar allt då har du inte öppnat portarna på rätt sätt. Så skulle jag börja för att eliminera felkällor (du behöver ju inga öppna portar för att streama till en dator i ditt eget nätverk).
När du fått det att fungera och vill stajla för polarna är det jävligt vettigt att ha en webadress (dynamisk dns) istället för ditt externa ip annars kanske din dreambox kommer vara upptagen av andra på kvällarna framöver, jag rekommenderar en lång och omständig webadress.

Svara med citat