@tinni
Att det fungerar bättre när du kopplar en splitter, kan vara helt enkelt att signalen in till dreamboxen innan kan ha varit för stark och går i kompression i mottagaren, som genererar en massa med övertoner helt enkelt att den inte kan synkronisera signalen. Genom att koppla splittern, så halverar du effekten in till boxen (eller sänker signalstyrkan med ca 3,5dB). Det är en möjlig förklaring.
Samma sak hände med mig. När jag scannade om min dm500c, med QAM256 istället för den gamla QAM64, så hittade jag kanaler, men de gick inte att titta på eftersom BER var gigantiskt stort. Jag har en förstärkare kopplad till antennuttaget och började sänka förstärkningen tills BER försvann helt ! Det verkar vara att QAM256 modulationen är känsligare än QAM64, eftersom det är fler lägen som skall avkodas på samma frekvens, så blir den också känsligare. As simple as that !
Du skulle lika gärna kunna sätta dit en 3dB dämpare som också finns att köpa på kjell, men de kostar också. Kör med 3dB-splitter och se till att avsluta den andra änden med 75ohm, om splittern skall fungera som den skall.