Hade också problem med mina dm500c efter kanalomläggningen. Man kan enkelt säga att QAM64 är mer tolerant än QAM256, där det krävs finare signalkvalitet för att kunna modulera eller avkoda tv-signalen utan så mycket fel.
Börja med att koppla in en mycket kort kabel, se ifall detta löser problemet, vilket det skall göra.
Ifall du får får BER ca 0 , på nästan alla kanalerna, speciellt på de du haft problem innan, så är ju problemet löst, då är det kabeln det är fel på, alltså skall du byta till kabel med bättre kvalitet.
Jag kan säga att jag blev lite lat en dag och köpte mig en färdig antennkabel ca 10m ifrån clas ohlson. Vissa kanaler hade högt BER innan kanalomläggningen, och det blev bara värre efter kanalomläggningen. För några veckor sedan bytte jag den kabeln, mot en satellit-kvalitets-antennkabel,satte på egna kontakter på respektive ända och nu är det BER NOLL på ALLA kanalerna !
Kontentan är kabeln ifrån Clas Ohlson var värdelös (10m 79kr->skit), och det spelar ingen roll ifall kjell o co har guldplättera kontakter, när kabeln inte håller 75ohm för alla frekvenserna, vilkte gör att det blir reflektioner i kablarna och det genererar dålig signal. Köp bättre kabel är ett bra råd, med tjock innerledare!!!
Hur lång är den kabel som du köpte? använder du skarvar?