ok allt detta
- MythTv består av ett backend (server) där man kan streama bild till flera frontends (klienter)
- MythTv är en funktion som servern har - servern har även andra funktioner, exempelvis vara NAS och även köra ett antal olika virtuella instanser med olika funktioner.
- Med MythTv kan man i backend schemalägga inspelningar.
- Det är den enda dator i hushållet som är igång 24/7. Att samla fler funktioner i en burk blir lägre strömförbrukning. Dock blir det mer komplext att administrera. Jag har under många år kört detta redan med lyckat resultat - dock utan MythTv.
- Att köra ett enkelt frontend betyder att den datorn kan vara liten, med låg strömförbrukning och därmed låg värmeutveckling. Om den är liten med låg värmeutveckling är den enkel att placera i TV-möbeln.
funkar om du kör tvheadend åxå .men du får köra xbmc som klient .
sen om du vill ha en klient på en dator med sämre hårdvara instalerar du bara openelec på en sticka tar ca 5 min ansluter mot tvhedend servern.
(xbmc finns för alla operativ ink apple os så funkar med apple tv om du har en )
tyvärr verkar det som om openelec.tv är nere just nu men annars skulle du kunat testa (tar bara ett par min och två usb stickor )