Citat Ursprungligen postat av matkoh Visa inlägg
Hmmmm.

mount -t nfs ipadr:/utdelning /media/hdd

Skapa mappen /media/hdd om den inte finns
Precis! Jag använde också /media/hdd senast jag gjorde detta med cifs mot en Windows dator.

Jag använde följande:
mount -t cifs -o username=anvandare,password=losen //192.168.0.101/dreambox /hdd

Dreambox är namnet på den share jag skapade under C:\dreambox och jag har delat den med gruppen Alla.

Ibland hjälper det också om man ligger i rooten på boxen. Så man kan köra cd / först så man hamnar i root (/) istället för home (~). Man kan t.ex. inte ens lista filer på boxen med ls om det står tilde tecken.

Men det var väldigt krångligt att unmounta den sedan via Telnet. Det är väl rätt och skriva umount //192.168.0.101/dreambox eller alternativt umount /dreambox ?

Den kunde inte hitta device, eller directory eller file (minns inte vilket). Så jag körde umount -t cifs för unmounta alla cifs filsystem. Den funkade, men boxen såg det fortfarande som att den sharen var fortfarande monterad trots att den inte kunde spela in till den. Så istället spelade den in till /media/hdd och fyllde förståss snabbt det inbyggda minnet. Det i sin tur ledde tilla tt den började krasha.

Jag fick köra fuser /hdd för att hitta den process som använder den här resursen. Sedan körde jag kill 1234 där 1234 motsvarar PID nummer för processen. Sedan fick jag via FTP radera inspelat material från /media/hdd för att firgöra minnet. Då kunde jag starta om boxen utan att se dessa förbannade gröna krashskärmar, typ GSOD (green screen of death).

Har du något tips för hur man ska unmounta en network share i boxen på ett säkert och kontrollerat sätt?...

Det är tydligen så att någon eller några processer pekar fortfarande mot den gamla sökvägen till min network share, även efter att jag har unmountat den, och när den inte finns så tror sig boxen att det är till /media/hdd som den ska spela in och då fyller den snabbt på det lilla minnet som den har, och det i sin tur leder till att den krashar.

Jag tänkte prova alternativet lazy (-l) nästa gång. Kan det vara något? Om det nu blir en nästa gång, för jag känner att det är för komplicerat att mounta och unmounta nätverksresurser via Telnet.

Citat Ursprungligen postat av crille44 Visa inlägg
tror det är enklare för dig att använda monteringshanterare (gui) gå till installation-system-nätverk-lan-monteringshanterare-lägg till ny
då finns det kvar efter omstart också, vilket det inte gör med telnet
Jag gjorde det med Telnet senast, och den fanns kvar efter omstart. Det var som sagt nästintill omöjligt att ens få bort det sedan.

Citat Ursprungligen postat av Fir3Fox Visa inlägg
Tack för alla tips men något e nog fel här, jag kan inte gå in i utforskar nas:en men så här ser du ut i gui över mount points:
Active = enable
local share = media
mount type = NFS share
Server ip = 192.168.0.109 (nasens ip)
server share nas/peter har även testat med /peter
use as hdd replacment = no
mount option = rw,nolock,tcp

så när jag skall gå in o utforska nas:en så får jag frågan om o ange login o lösen, detta anger jag, men den expanderar inte fil listan.

Hur ser jag om NFS är aktivt i min db ??

//fir3fox
Kan du se NAS-en från Nätverk (startmenyn) på en Windows dator i samma nätverk?

Vad händer om du ändrar "use as hdd replacment" till yes?

"server share nas" ska vara som "/peter" eller kort och gått "peter". Det ska inte vara "nas/peter" eller "192.168.0.109/peter". Vilken host (värd) det är vet den redan genom att du skriver in IP adressen på den, så man behöver inte ange dess "name" (värdnamn).

Det är rent av så att man får inte göra det... för om man skulle göra det så kommer den söka på t.ex. "192.168.0.109/192.168.0.109/peter" eller "plexgear/plexgear/peter" där "plexgear" är NAS-ens värdnamn, beroende på om man skriver IP adresser eller namn.

Det här har jag själv också testat så att det är jag säker på. Jag testade mot en Windows dator dock, men det bör inte ha någon betydelse.

Varför vill du mounta din NAS till boxen? Är det för att du har filmer på din NAS som du vill nå från boxen? I så fall bör du sätta ett "yes" på den där parametern. För du har inte en inbyggd HDD i din box från början eller?