Hmmmm.
Givetvis kör man NFS, något annat är otänkbart i Linux-världen. Och klart att timeshift funkar utan problem, även i HD.
Hmmmm.
Givetvis kör man NFS, något annat är otänkbart i Linux-världen. Och klart att timeshift funkar utan problem, även i HD.
VVSMF (VågaVägraSmåMjukaFönster)
Linux rules!
VU+ Solo 4K, VU+ Solo2, 2* VU+ Solo Se, 4* VU+ Zero
Jag får inte till det... Har testat både med Automount.xml och /etc/fstab enligt ovan. Rycker strömmen till boxen och startar upp den igen. Går in i inställningar och ska ändra sökväg till timeshift och inspelning, men det är tomt i mnt. Finns varken en "net" eller något annat. Kan nämna att jag inte har något användarnamn och lösenord på mappen på NAS-en.
Finns det något vettigare sätt att göra det för att få veta vad som händer/inte händer? Nu när jag startar och mnt är tomt får jag ju ingen information alls egentligen.
Tack på förhand!
1x Vu+duo 4K SE 2xS2 2xT2 4TB HDD OpenPli 8.0
1x Vu+ duo2 4xS2 2TB HDD OpenPLi 7.2
1x DM8000HD 2xS2 1xT 1xTriple S2/C/T2, DVD, 3TB HDD, RGB-Display, OpenPLi 8.0
2x DM800SE, OpenPLi 4.0
1x DM500HD, OpenPLi 4.0
1x Vu+Zero, OpenPLi 7.2
Hmmmm.
Varför rycka strömmen ?????? Det är en linux-dator & gud förbjude omstart.
När du skrivit in monteringen i /etc/fstab så skriv:
mount /media/hdd
Då ska den montera ditt NAS, OM du gjort rätt förståss.
Rycka strömmen på en dator !! Hur tänker du då ?
Linux rules!
Hmmmm.
Funkar på ALLA images. Det är Linux standardmontering.
Linux rules!
__________________________________________________ _________________________________________________
Linux, Ubuntu 12.04, OSCam Build 6089
DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a
Hej,
Jag håller med matkoh att du skall försöka få igång NFS. Fungerar bäst i Linux.
Ett tips kan vara att kolla så du säkert har NFS igång på NAS:en.
Sedan brukar jag kolla så "utdelningarna" går att hitta från en annan dator.
Görs i terminalen i en Linux installation med kommando: sudo showmount -e <server-ip>
(Har du ingen Linux installation, så installera Ubuntu 12.04 i Oracle VM Virtualbox)
Då listas NFS utdelningar på IPnumret du anger........
Lycka till!
Kan bara bekräfta, funkade klockrent! Kan hålla med dig matkoh, Linux är bra på många vis.
Skulle behöva gå en Linux kurs...
Men sen är det frågan vad klarar DM500HD att läsa?
Testade lite, klarade .AVI galant. Och mkv (HD film)
Men när jag skulle kolla på .ts så blev de svart, måste man göra om dem till mpeg?
Testade en .vob då fick jag OK bild, men ljud på tyska? Fast när jag kollade på datorn så är det engelskt (original) ljud.
__________________________________________________ _________________________________________________
DM800HDse/OpenPli 3, DM500HD Sim 2.1/PeterPan, DM500HD/Gemini2 5.1 -SkyboxS12 - Skybox F3 - MgCamd 1.35a
ehh .ts = transport stream som alla db klarar ? nått annat som är galet
Ja, lite märkligt, den fil jag testade går fint att köra på dator m vlc.
Och det är en fil som jag kopierat fr den externa hdd som jag har till min DM500HD. (så den är ursprungligen skapad av DM)
Iof så skapar den ju några småfiler till som ligger där bredvid (och dom har jag inte kopierat)
Får testa mera....
Ursäkta att jag inte bekräftat tidigare, men det funkar bra med ts.
Har testat detta flera gånger nu.
Men JPG kan jag inte se direkt från menu/media/Nas i DB, utan då får jag gå via jpg-plugin och därifrån gå in i NASen
Senast redigerad av tobbe54 den 2012-12-19 klockan 11:24. Anledning: Fungerar nu att se TS filer