Qbox vet jag inget om och ifall man kan köra Enigma2 på dom.
Det jag vet däremot är att dom boxarna jag nämnde kör Enigma2 och är baserade på samma openpli images som du kör i Dreamboxarna med lite andra drivers och små anpassningar för att fungera på den hårdvaran. I övrigt fungerar dom på samma sätt.
Jag är både van Dreambox användare och teknisk men har bara haft problem med kompisars kloner då man försökt få dom fungera som dom ska trots image till rätt sim osv.
Med dom där boxarna är det bara slänga in vilken image som helst och det kommer fungera och man har garanti.
Man riskerar inte att boxarna ska fastna i tullen osv med heller.
Om du måste ha DVB-T tuner så fungerar inte XP1000 däremot då den bara är för satellit.
Denna funkar iaf för både DVB-C/T http://www.satking.de/Empfangstechni...C-T-Tuner.html
Har lite sämre processor däremot och är väl jämförbar med första DM800 modellen.
Den har faktiskt en fast DVB-S2 tuner med ifall du skulle vilja köra satellit senare så man kan säga den är trippletuner där man kan se 1 kanal på DVB-S2 och spela in en på antingen DVB-C eller DVB-T samtidigt.
För min egen del tycker jag Gigablues Quad (4 tuners) modell är den mest intressanta med dualcore 1.3ghz CPU bla (samma chip som i Vu+ Solo 2) men då hamnar du i helt annan prisklass med.