Oj, Rumänien ligger ju inte så illa till för täckning av Viasat och CD. T.ex. så ser jag någon som bor på cypern som tar emot allt från CD på en 2.8 meters parabol men det är inte problemfritt, han hade problem med vertikala transpondrarna. Såg någon som angav rött (går inte) i egypten med 180cm osv. Ser jag på kingofsat sajten. Jag tror nog det blir mycket svårt ta emot Viasat eller CD i irak, det ligger ganska långt över med tanke på täckningskartan. Men befinner man sig i europa så går det ju ganska bra. Med tillräckligt stor parabol går det nog, men jag skulle gissa på du måste upp på 3meter eller mer för att ens kunna plocka in satelliten, oavsett om det är Viasat eller CD, plus man måste nog använda sig av en installatör som kan se till att man får maximal mottagning av signalen.
Jag vill påstå att det inte är realistiskt att ta emot CD och Viasat i irak, dessutom, vad har dom för infrastruktur osv. Alternativt kan man titta på det över Internet, eller ladda ner. Begränsat utbud dock, sedan om det inte finns något internet är det ju ganska svårt, plus frågan om vad det kostar. Eller så kan någon du känner i Sverige med bra internetlina typ 10/10 eller bättre serva dig med en typ slingbox lösning. Kräver fortfarande att du har tillgång till bra internet i det land du befinner dig i för att kunna titta på alla kanaler i Sverige. Skillnaden med en slingbox (eller liknande lösning) är att du kan titta på dina kanaler oavsett vart du befinner dig, bara du har tillgång till hyfsat bra internet.
http://www.svt.se/svtworld/
http://www.svt.se/svtworld/satellit
Så dom kör IPTV numera, men vill man plocka från satellite så går det bra. Bättre täckning så man klarar sig med något mindre parabol säkert, alltså inte omöjligt ta in denna i irak. Mer rimligt än CD och Viasat, å andra sidan är det ju bara en enda kanal. Sist jag kollade så var det från THAICOM 5 för asien och där är det C-band vilket kräver en större parabol än det vanliga som de flesta använder. I Amerika, Sydamerika finns det ingen täckning, där är det IPTV som gäller. Problemet med C-band är att det ofta kräver en större parabol än vanlig mindre varianter. Sedan om dom hade sänd SVT World på C-band över europa, hade täckningen blivit mycket bättre i de yttre områdena.
Så i TS fall så krävs nog ändå 180-300cm parabol i irak för att ta emot SVT world från EUTELSAT 9A, men kontakta installatör där, som har tillgång till olika paraboler osv, så kan han hjälpa dig att hitta en som fungerar, så behöver man inte köpa en som sedan visar sig, inte fungerar för mottagning. Finns täckningskarta för satelliten på svt sidan och där ser man tydligare. TS kan alltså välja att plocka från Thaicom, det är C-band så det täcker även in Afrika, synd för folk som bor i Amerika och Sydamerika att det inte sänds på C-band där.

Svara med citat