Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
Så jag behöver köra 4st softcams matade mot varje tuner, men går det bra med standardkortet jag har. Och kommer dessa softcams fungera med mediaportal osv, jag har för mig att dvbdream, dvbviewer och några andra programvaror klarade detta bra. Hur stabilt är det då, antar det är precis som att köra en vanlig standar CD box om man har själva smartcardläsaren ansluten på datorn via USB, kommer kortet att uppdateras precis som i en standardbox. Jag tolkar det som att varje tuner på TBS6984 eller TBS6985 kortet oberoende av varandra och kan styras individuellt, om man vill nyttja diseqc på en ingång och har en annan LNB direkt ansluten till en annan ingång, kommer det fungera. Fixar programvarorna det, som dvsdream att man kan välja tuner och sedan köra diseqc på just den tunern osv.
Du behöver en softcam per tuner om du vill kunna titta/spela in max 1 kanal per transponder.
Lämpligt är kanske att sätta upp 2 softcams per tuner (totalt 8 st.).
Då kan du i avkoda och spela in 8 kanaler samtidigt..

Programkortet ploppar du in i en kortläsare på en linux-kärra med OSCam (TBS har skitbra läsare som bundlas vid köp av TV-kort).
Vissa kör även OSCam på Windows (HTPC:n i ditt fall, om du vill köra Media Portal).

Alla tuners är egna 'fristående' tuners i systemet.