Ok. Inte så krångligt, nu när det är sommar så gör följande vid soligt och fint väder. Ta din box samt TV, upp på taket eller i närheten av parabolen så att du kan koppla på en 10-15meters kabel och testa, gärna en gjuten sådan, kan vara kortare så du vet att kabelfel är uteslutet. Funkar allt nu utan problem, då kanske du har för lång kabel och för stora förluster för att tunern ska klara av det. Då kan en in-line förstärkare efter cirka 25meter lösa det problemet, finns t.ex. hos kjell för runt 130kr tror jag.
Om det fortfarande inte fungerar trots den kortare kabeln, då är det något med parabolen. Om du har en mätare (beeper, eller signalmätare) så kan du finjustera parabolen så att signalen är maximerad. Kolla också att du har rätt LNB skew. Påverkar iofs mest HDTV kanalerna. Du kan också kontrollera att kontakterna är rätt gjorde. Viktigast är att inte mittledaren och skärm är i kontakt vilken kan hända om man inte är noga när man monterar på kontakterna.
Till sist, har man 50meter kabel är det ju mycket bra om det är 1.0 eller 1.1 kabel, annat vore katastrof vid sådana längder. Vill man inte ha in-line förstärkare, så bör man nog ha ännu tjockare kabel som 1.6 för att undvika allt för stora förluster. Jag har för mig att det var runt 30-35db förlust på cirka 80m 1.0 kabel runt 2.0Ghz men jag kan ju ha fel.