ja jag har laddat ner den via plugin menyn, har även hittat filerna under ( etc/tuxbox/config/oscam/ ) men det står inte mycket mycket i dom filerna ! så jag har ingen aning om vad jag skall göra !Skärmklipp.PNG
ja jag har laddat ner den via plugin menyn, har även hittat filerna under ( etc/tuxbox/config/oscam/ ) men det står inte mycket mycket i dom filerna ! så jag har ingen aning om vad jag skall göra !Skärmklipp.PNG
Kan hjälpa digHar du via kortet parat med en originalbox? Och ska du dela kortet med fler boxar eller bara köra i din Solo2 till att börja med?
Redigera dina filer, ta bort allt i de och fyll i detta:
oscam.conf:
oscam.user:Kod:[dvbapi] enabled = 1 au = 1 pmt_mode = 0 reopenonzap = 1 user = dvbapiau boxtype = dreambox [webif] httpport = 16200 httpallowed = 10.0.0.0-10.255.255.255,172.16.0.0-172.31.255.255,192.168.0.0-192.168.255.255,127.0.0.1
oscam.server:Kod:[account] user = dvbapiau au = 1 group = 1
Med den configen ska du ha ditt kort i den nedre kortläsaren!Kod:[reader] label = viasat enable = 1 protocol = internal detect = cd device = /dev/sci0 boxid = xxxxxxxx cardmhz = 357 mhz = 357 emmcache = 1,3,2 group = 1 caid = 093E
Där det står boxid måste du räkna ut med hjälp av din originalbox serienummer.
Ladda ner följande fil för att få fram boxid:
http://www.comhit.net/downloads.php?do=file&id=1051
Där står även hur du använder programmet.
Senast redigerad av rodak den 2013-09-12 klockan 22:13.
till att börja med tänkte jag bara ha det i solo2 boxen, sedan kanske jag vill dela det med någon fler box ( vore trevligt att kunna ha en box i sovrummet också någon gång ).
Nu har jag kortet i en viasatPlusHD-box, men viasatboxarna är inge bra !!!!!! så den vill jag lägga på hyllan som reserv. så svaret på din fråga är = kortet är parat mot den boxen !
Okej, använd då den boxens serienummer för att få fram boxid
Om du vill dela kortet lägger du även till detta i oscam.conf:If you have a boxid (serial number) thats 17 characters long ex: 33ADAC0110011223A
Then you only enter 10 of the 17 characters that is marked "Blue" in the example.
And add a "0" at the end to make it 11 characters.
Boxid shuld then look like this: 01100112230.
Kod:[newcamd] key = 000102030405060708090A0B0C0D port = 34000@093E:000000
Och detta i oscam.user:
User och pwd kan vara valfritt, bara du skriver in samma i sovrumsboxenKod:[account] user = sovrum1 pwd = valfritt-lösenord caid = 093E allowedprotocols = newcamd group = 1 ident = 093E:000000
Sedan kan du configuera sovrums boxen enligt följande:
http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post212779
Senast redigerad av rodak den 2013-09-09 klockan 20:36.
aha, börjar att se ett ljus nu
Skall försöka göra detta nu, men det tar säkert lite tid ? jag vill ju oxså försöka att förstå vad jag gör
Jag återkommer och berättar hur det går !!!!!!!
Tack så hemskt mycket, fungerar det så kommer frugan att bli mycket glad för hon har inte fått sett på tv på flera dagar nu !
Säkert många fler som kommer att bli glad när dom läser den här tråden !!!!!!
Men som jag sa, jag återkommer och talar om hur det går för mig !
Tack så länge !!!!!
Noddan.
Nejdå, det går fort, kopiera och klistra in det jag skrev i de olika filerna.
Enda du behöver ändra är boxid, och det får du fram snabbt med programmet som jag länkade till, går att räkna ut manuellt också men detta är enklast.
Sen är du igång, bara starta om
Det du gör är att du får oscam att läsa kortet [reader] men då kortet bara går att para med en originalbox så behöver du boxid.
Du lägger även till att [dvbapi] ska kunna komma åt kortet och även uppdatera det.
Samt att du kan komma åt oscam via webläsaren på port 16200 skriv in ipadress:16200 i din webbläsare så kommer du åt oscams webinterface
För att dvbapi ska få "logga in" så har du även skapat en [user]
När du i framtiden lägger till [newcamd] öppnar du även upp port 34000. Då kan du ansluta med övriga boxar i hushållet till ditt kort.
Då behöver du skapa en användare per box, och det gör du enligt ovan [account]
Lite snurrig förklaring men bättre än inget :P
Lycka till!
Kan tänka mig att frugan blir glad, ajabaja att fixa med tvn under idol :P
Edit: tänk på att jag redigarede inlägget längre upp, det är detta du ska göra:
http://www.comhit.net/showthread.php...l=1#post213075
Nästa inlägg handlade om hur du delar kortet till fler boxar i framtiden och det kan du hoppa över sålänge.
Senast redigerad av rodak den 2013-09-09 klockan 20:35.
Rodak DU ÄR OTROLIG !!!!!!!!!!!!
Jag fick igång boxen !!!!!
Jag är så glad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skall bara lägga till dom där extra raderna nu så att det är klart när jag skall fixa teve till sovrummet också.
Har bara en fråga till ! när jag skall fixa sovrums boxen, skall jag ha oscam i den också och konfa den lika dant med det jag gjort nu ? ( newcamd ) skall den läggas in i första boxen och är det den jag skall skriva om för att dela ut ?
Blev 2 frågor det där
Men du är guld värd !!!!!!!!
Tack och ännu mera tack !!!!
Jag hoppas att jag kan börja hjälpa andra jag också snart !
Med vänliga hälsningar !!!!
Noddan.
Hej!
Tack för en bra guide!
Har en fråga: Jag kan inte komma åt oscams webgränssnitt på porten 16200 (som jag angett)
Är det någon mer inställning som måste göras?
Mvh Mats
Senast redigerad av Minime den 2013-09-12 klockan 15:35.