Det ska vara 6 graders skillnad, och denna ordningen på lnb:
8-4_lnb_europa.jpg
Det ska vara 6 graders skillnad, och denna ordningen på lnb:
8-4_lnb_europa.jpg
Ringde och pratade med parabolinstallatören som jag köpte alla prylar av och han sa att 3graders skulle fungera bäst. Det kanske skiljer sig något beroende på var i landet man bor ?
Han sa även att om man kör med 6 graders så var man tvungen att kompensera lite för att få det som man vill
Min tanke var exakt samma sak. Förrutom att byta installatör då. Kanske ska byta till sexgraders och se vad som händer. Har en sådan också. Men det konstiga är att jag inte lyckas få in Thor hur jag än vänder och vrider på antennen. Om det är fel med 3 graders borde jag ju ändå kunna få in thor, men då inte sirius.
Testa att prova få in thor med det andra LNBt, kan ju vara fel på det ena, alternativt prova utan switch, den kan också fela, är det nya switchar? Dreambox har problem med många switchar.
Det är helt nya switchar, Triax. Dock vet jag inte exakt vad de heter. Det ena LNBt är gammalt och det körde jag Canal Digital på, det andra är nytt och det är det jag ska köra viasat över.
Omikron, detta bör du göra.
1. Koppla bort diseqcn och koppla boxen direkt på en LNB och sök upp kanaler där, kolla så att det fungerar och att du kan titta på kanalerna.
2. Du ska göra så med båda LNBs, detta för att säkerställa att allt funkar och du får in viasat och CD på respektive LNB, bra signal, stabil mottagning osv.
3. Nu kan du koppla in switchen och försöka få det att fungera, det kan vara din box eller något annat som gör att diseqc'n inte vill vara snäll med din box.
4. Om det inte fungerar med kabel direkt till respektive LNB då kanske installationen är felaktig, fast det borde den inte vara om du haft en installatör där som monterat den.
Satelliternas gradbeteckning är bara deras geostationära position och inte en faktisk gradskillnad som är giltig överallt.
Precis. Avstånd mellan LNB baseras på parabolens fokallängd och din position.
Lättast utan utrustning är väl att köra satfindern från boxen i mobilen. Annars kan du mäta dig till exakt avstånd för sidmatning. Se mitt inlägg här.
På den ryska sidan är det uppifrån: Latitud, Longitud, Fokallängd och satelliter. Thor finns inte med, men det är bara att skriva 0.8w
Hej,
Fortsätter i mitt startade ämne eftersom jag inte lyckas få till det. Har haft en kille här och hjälpt mig ställa in parabolen och han får in både Astra och Thor på satfindern. Jag får dock bara in Astra i min box (Xtrend ET9200) Jag kör OpenPli och vet inte riktigt om det har något med inställningar i boxen att göra. Någon som har tips på vad jag kan ha gjort galet?
Har både kört Diseqs A/B inställning samt Toneburst A/B inställning. Kör jag Diseqs varianten så hittar den Astra och alla viasatkanaler. Det som är underligt är att den inte ens försöker söka på thor utan hoppar över den helt. Kör jag manuel sökning på thor så hittar den ingenting.
Uppdatera Sattelites.... Gå in här: http://satellites-xml.eu/, bocka för det du ska ha och ladda hem filen.
FTP:a sedan filen till boxen. Vet inte exakt vart den ligger för dig men på mina VU+ boxar ligger den under /etc/tuxbox/ och sedan lägger jag in den under /etc/enigma2/ också för att den ska finnas kvar efter man kört mjukvaruuppdatering...