Den långa varianten:
Har haft dator sedan min första atari musikdator som sedan följts av en 286DX 20Mhz år 1988. Windows har alltid varit mitt operativsystem och har gått igenom alla varia ter från det första till nu (nästan) det sista- har bara snusat lite på win 8 men windows 7 är arbetsredskapet numera. Har många gånger dessa 25 åren provat att lära mig programmera men tiden och tålamodet har trytit.

Har varit och är medlem i en motorcykelklubb sedan 1978 och förrsta kontakten med datorer var när en av medlemmarna totalt snöade in på en sinclair en gång när han brutit benet och var fast på klubben 6 månader när vi andra körde. Enda nyttan vi hade av kraken var när han med hjälp av en massa skrivande lyckades göra ett program där man kunde räkna ut hur de olika framgaffelvinklarna skulle göras.

Vi byggde och bygger fortfarande alltså om Harley Davidson (mestadels i alla fall - datorsnubben hade en ombyggd Honda 450 men snöade in så pass att han aldrig på dessa 25 åren kom att börja på sitt importerade polisharley projekt från Holland han köpte för försäkringspengarna på benkraschen därav min avoghet mot själva programmerandet ) och tid för att verkligen gå in och lära mer än de enklaste dos kommandona har aldrig funnits.

Idag har man familj 7 barn (jaja knu__andet tar sin tid det med om ni ursäktar men men) 4 till 22 år och det finns datorer överallt - minst 8-10 stycken som rullar - och den enda som kan något är jag som byggt de flesta av dom. Som sagt- där är jag nu.. Ska det bli något med lärandet av Linux..provade lite för något år sedan när jag ville ha in Newcs på min NAS men utan noggranna beskrivningar för dumhuvud hade det aldrig funkat så är det nu när nuvarande tv system strular en del. En Fru med basebollträ färdigt att svingas tvingar mig att ha system som fungerar enkelt och det är inte just enkelt som ni nog alla håller med om..

Korta varianten:
har installerat Ubunto på min arbetsdator med hjälp av Virtualbox men utan winspc och putty är jag lost (lika lost som man var förr i tiden innan Norton Commander upptäcktes -inte motorcykeln alltså utan programmet) samt noggranna instruktioner på alla dessa helt obegripliga kommandon man ska skriva. Frågan är- kan man få winspc att fungera på samma maskin eller kanske skulle man kunna logga in på den datorns IP adress och komma åt ubuntun där från någon annan. Vill nämligen köra Newcs då jag gillar detta programmet väldigt mycket mer än Oscam som inte är så tydligt för mig i alla fall.
Newcs på Ubuntu i Virtualbox alltså..
Projketet med att få sista Raspberryn att funka som server fortskrider men även där. Newcs med AD Tekniks oranga (eller gula spelar ingen roll) som läsare är det som gäller där med men får jag bara kläm på programmerandet av Ubuntun kanske det blir mer Linux så småningom om jag lyckas gömma bollträet (se långa varianten) haha lite till.

Ska bli kul att se OM det finns någon som dels orkar ta sig igenom vad jag skrivet men kanske även kan komma med konstruktiva svar eller ideér.
Tack på förhand.

MVH
Anders
Woodstock DDC, Sweden