Citat Ursprungligen postat av DennisOlof Visa inlägg
Jippe, va, 14000kr, RENA FYNDET, det är ju bra billigt jämfört med många andra. Dessutom om det är ett området med många boende (låter som det), då ska man köra lobbying mot andra också. Ju flera som ansluter sig desto bättre, plus man brukar kunna då ännu billigare då.

CATV (smatv) samfällighet, jo du jag har mycket erfarenhet av detta, vi lyckades tillslut lägga ner det nätet vi hade här. Det var gammalt, dålig bild och kablarna i gatan gick dessutom sönder de näst sista året så det låg kablar över folks tomter tillfälligt för att dom skulle få TV. Det är inge fel på kabel-TV men problemet är underhåll, utrustning är DYRT. Däremot om man har ett sådant nät för att distribuera ut boxers MUXAR via någon stor fet mast, för att man annars själv har usel mottagning, då är det inte så farligt, den utrustningen är inte så dyr.
Har egentligen inget emot kabelnätet förutom att det drivs som en samfällighet här (=alla måste vara med och betala) men jag och ett tiotal andra har anmält utträde ur samfälligheten, får se vad som händer när lantmäteriet får tummarna loss. Kanske är där fler som vill gå ur nu när kommunen ska dra fiber. Det bästa vore ju givetvis om samfälligheten lades ner helt.
Ang lobbying och pris så tror jag inte det spelar roll, priset är samma för alla villor inom de områden som kommunen bestämmt att det ska byggas ut fiber till (fast risken är ju att de hoppar över min gata om inga av grannarna vill ha fiber. (bara pensionärer som säkert är jättenöjda med analogt kabelnät)
Att plocka tv via fiber har jag (de närmaste åren) inget intresse av, sitter med parabol som jag satte upp när vi flyttade in och har dubbla koax dragna till alla mina tv, (cs internt i huset). Kabelnätet har jag förövrigt bara inkopplat till tvn i storarummet (orkade inte dra ännu en koax till alla rummen), tittar ändå inte på det eftersom jag har alla kanalerna via parabol ändå (med perfekt bild, detsamma kan man inte säga om bilden i kabelnätet...)