Resultat 1 till 10 av 20

Ämne: Fiber till huset?

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Seniormedlem DennisOlofs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Tackad
    53 gånger
    Jaha, men då är det inte några problem, så var det ju inte här, mer som lägenheter med seriekopplat kabelnät. Nu har vi lagt ner TV-nätet så det löste sig, å andra sidan var det typ 95% här som tycket det var OK att lägga ner det gamla nätet, då det inte gick att skaffa fiber, pga folk inte ville betala och våra kablar höll på att gå sönder, nätet var cirka 40år gammalt. Här kan man knappt köra med boxer, usel mottagning pga radioskugga men parabol funkar för alla, eller TV via ADSL.

jippie, då har ni ju ett mycket bra läge, om det är mer ett "stjärn" nät, där alla har en egen kabel, då räcker det ju med att man tar kontakt med CD samt sappa, och ändrar antalet man ska betala för vid själva HCn. Sedan kopplar man bara bort kablarna, och att det är ett kommunalt bolag som ger er fiber och allt det där, ännu bättre. Så var det inte här, stadsnät existerade inte, så finns inget val. Nu blev det inte något nät just här, fast jag bryr mig inte, konstigt folk som inte ville ha fiber. Sedan när nätet stängts av, klagar dom på att det blev så dyrt med internet + parabol (typ 300+300kr och extra för fler kort), trots vi sa att det blev dyrare. Innan hade vi 300+110kr och då var det bara anlog tv. Med Telias fiber blev det 350kr för internet plus basutbud av kanaler, komiskt, men så är folk, dom orkar inte ta reda på saker. Jag sa ju, "jag har råd att betala jag bryr mig inte", då blev många sura, men vadå, det var ju deras eget fel att det inte blev fiber. Och eftersom det finns fiber i närheten via annat nät ska jag köra 5Ghz länk trådlöst den vägen för jag vill ha mer fart, så då löser jag mitt problem utan att behöva bry mig om andra.

Om du verkligen vill lägga ner samfälligheten så går det, men då måste du kolla upp att ni inte har några andra tillgångar (som mark, väg osv) för alla tillgångar måste realiseras innan ni kan lägga ner. Det kräver såklart en styrelse som vill genomföra det. Det stora problemet är ju pensionärerna ni har, MEN om ni har goda möjligheter att ta emot boxer, man kan ta dit firma som kan mäta på olika platser osv. Då kan ju folk använda detta som inte vill ha fiber även om det kanske kostar en slant att fixa till det med antenn och kabel. Det kan ju vara så att om ni själva i området är lite tekniska kan hjälpa dessa pensionärer att fixa mottagning osv, då blir det billigare samt dom kanske blir mer villiga att också lägga ner samfälligheten så blir ni av med skiten.

Ni kanske ska försöka samtala, ni som vill lägga ner och se om ni inte kan kalla till något stort informationsmöte, eller bara prata med folk i området osv. Det är mycket möjligt det bara är ett fåtal som är emot nerläggning, då är det bara välja ny styrelse och sedan fixa med lantmäteriet så ni kan lägga ner och avregistrera samfälligheten.

I ditt fall låter det som fullt möjligt att genomföra och inte så svårt om det bara är 40st fastigheter. Där jag fixade fibernät var vi bara 20st fastigheter, men här gick det inte då det var över 100st fastigheter och många sura personer. För övrigt är 14000kr grymt bra pris.
    Senast redigerad av DennisOlof den 2013-10-13 klockan 11:23.

Liknande ämnen

1. Comhem fiber
    Av rosch i forum Com Hem
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 18:13
  2. Webinterface utanför huset
    Av tomaten68 i forum Dreambox
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 14:35
  3. CD i hela huset
    Av Linzoar i forum Canal Digital
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 00:06
  4. Ska ni bygga ut huset?
    Av Thåström i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-08-29, 12:29

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
stöd oss
ComHit.net är en ideell sidan som drivs helt utan reklamintäkter, detta för att du som användare ska slippa all störande reklam och diskutera de saker du är intresserad av.
Skulle man däremot känna att man vill donera en slant för att hjälpa ComHit.net att bli bättre är ni välkomna att donera via länken nedan.

https://www.paypal.me/comhit/
Följ oss