Kul att det lyckades till sist!

Sat CR eller Unicable teknik handlar om att köra upp till fyra mottagare/tuners på samma kabel. Det är än så länge ganska ovanligt. Just nu är jag osäker på om Vu+ boxen klarar av det. Det brukar finnas en "vanlig" utgång på ett sådant LNB, den är oftast märkt "propriaty" eller något liknande.

Vad gäller blandarfrekvenserna så är det troligen något som har med Sat CR inställningarna att göra. Jag har aldrig haft Sat CR grejor så jag har ingen "hands on" erfarenhet av det. Men av de inställningarna att döma så verkar det ju som att Vu+ boxen klarar Sat CR! Det visste jag faktiskt inte.

Sat CR eller Unicable tekniken går ut på att "stacka" frekvenserna ut från LNB "ovanpå varandra" i kabeln. Ett normal LNB tar c:a 2 GHz brett frekvensutrymme i kabeln plus att en del fysiska signaler som 14/18V samt 22 kHz skickas i kabeln. Med Unicable tekniken kan upp till fyra sådana frekvensband samt dess fysiska signaler skickas i samma kabel och man använder upp till 8 GHz frekvensutrymme i kabeln. Man lyckas med detta genom att omvandla de fysiska signalerna och lägga frekvensbanden från de olika LNB ovanför varandra.

Men det kräver att alla delar i kedjan LNB, switchar och mottagare klarar den nya tekniken. Än så länge är det ganska ovanligt som sagt för grejorna är dyra. Men det blir antagligen vanligare framöver. Precis som du rapporterar har jag någon gång tidigare hört att Viasat har delat ut grejor med den här tekniken till sina kunder.

Tack för din utförliga rapport!