Jag är inte så jätteinsatt i HTPC-frågor. Jag har labbat lite med bl.a. OpenELEC men aldrig orkat följa det fullt ut till färdigt system...
DVB-C vet jag inte heller så mycket om i.o.m. att jag kör uteslutande med parabol. Dessutom har jag inte köpt någon ny DVB hårdvara på flera år så jag är inte uppdaterad på vilka fabrikat och modeller som gäller i dagsläget.

Så angående DVB-C tuners så överlåter jag åt någon annan som vet bättre att svara.

I backend behöver du så många tuners som kanaler du vill kunna titta på eller spela in samtidigt. Vill du att två klienter ska kunna titta på varsin kanal samtidigt så behövs två tuners. Om de alltid tittar på samma kanal räcker det med en tuner. Om två klienter tittar på varsin kanal och du vill spela in en tredje kanal samtidigt så behövs tre tuners... Hänger du med?

Sedan kan man i vissa fall titta på två olika kanaler samtidigt med en tuner om de ligger på samma frekvens. Men för full valfrihet gäller det jag skrev ovan.

Alternativet med digitalbox förutsätter en Linux-baserad box typ Dreambox eller Vu+ och liknande. Dessa boxar kan nämligen strömma ut kanaler till klienterna. Samma villkor för antal tuners som ovan.

Ska du som i ditt exempel ha tre klienter och alla ska kunna titta på olika kanaler samtidgt som du spelar in en fjärde kanal blir det alltså fyra tuners i backend. Du hör att det snabbt springer iväg till ett projekt... I en inte alltför stor familj skulle jag tro att det räcker ganska bra med tre tuners. Då kan man ha två olika klienter som tittar på varsin kanal samtidigt som man spelar in en tredje.