Citat Ursprungligen postat av CharlieX77 Visa inlägg
Hej på er lite frågor

1. undrar hur stor chansen/risken att sd korten blir korrupta/förstörda vid ett strömavbrott?
2. finns det smidiga verktyg att göra backup på kortet så man har allt klart eller är det bara börja från "skratch" om/när strömavbrottet kommer?
3. om ja på #2 finns någon fin guide a´la atomized för detta

Funderingarna startade igår då ett äldre våffeljärn sköt jordfelsbrytaren, hade dock tur att den bara sköt 1/2 och raspen klarade sig, tanken gick till att köpa en komplett och göra klar som reservare....
1. Om man har bra kort (Samsung, Transcend) så är risken att korten blir korrupta ganska liten. Jag har ännu inte lyckats få ett korrupt sådant kort efter två års lekande med Raspberry Pi. Jag har lyckats få några andra kort korrupta, det har varit billiga noname-kort (kineskopior) och ett Kingston och ett Sandisk. Jag sticker ut hakan och säger att Samsung och Transcend är de bästa korten att välja! Säkert kommer någon att ha en annan åsikt.

2. Du kan göra en backup av kortet med win32diskimager programmet som du använde när du installerar. Det är bara att sätta i ett färdigt kort och välja Read istället för Write och så välja ett filnamn som det ska skrivas till. Haken är att olika kort varierar lite i storlek och du kan bara lägga tillbaka en sådan backup på ett kort som är minst lika stort som originalet. T.ex. ett 8GB kort är inte alltid lika stort utan olika fabrikat kan ha lite olika storlek, så det är inte säkert att du kan lägga tillbaka en backup från ett 8GB kort på ett annat 8GB kort om det råkar vara aningen mindre. Men du kan alltid lägga tillbaka en 8GB backup på ett 16GB kort t.ex. Det finns olika verktyg för att krympa en backup så att den alltid går att lägga tillbaka men det blir rätt så mycket krångligare.

3. Finns tyvärr ingen färdig guide från min sida för detta. Men om du t.ex. installerar på ett 8GB kort, sedan gör en backupfil av det enl. ovan och har ett 16GB kort redo för att lägga tillbaka backupen på så klarar du dig i alla väder. Chansen är också rätt stor att två 8GB kort av samma fabrikat och typ köpta vid samma tillfälle ska vara lika stora så det bör funka att installera på ett av dem, göra en image-fil av det och lägga tillbaka på det andra. Jag använder själv en sådan image-fil som backup.